Sökning: "finansiell marknadsplats"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden finansiell marknadsplats.

  1. 1. Den mytomspunna effekten av IPO : En analys av IPO och dess påverkan på svenska bolags finansiella prestation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tara Romsäter; Åsa Matti; [2020]
    Nyckelord :Initial Public Offering; Financial Performance; Economic Growth; Pecking Order Theory; Agency Cost Theory; Window-Dressing Theory;

    Sammanfattning : Purpose: This study is made to analyze and examine effects of an IPO before and after a stock is introduced on the market, and if the age of the company makes a difference on the day it becomes listed. And if it could be associated with an improved financial performance through several assumptions. LÄS MER

  2. 2. Alternativa aktiemarknaden - ett konkurrenskraftigt alternativ eller en språngbräda mot större marknadsplatser?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Richard Laurits; Sebarstian Petersson; Michaela Sorle; Max Eklund; [2009]
    Nyckelord :Alternativa aktiemarknaden; finansiella marknadsplatser; regelverk; börs; notering; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utreda vilka faktorer som ligger bakom ett företags beslut att ansluta sig till en mindre finansiell marknadsplats och hur dessa faktorer påverkat valet av marknadsplats. Vi vill även komma till insikt om vad som påverkar besluten om att stanna kvar respektive lämna marknadsplatsen i fråga, för att på så sätt kunna se tendenser till om det finns ett behov av alternativa finansiella marknadsplatser. LÄS MER

  3. 3. Sekundärnoteringar : - En studie om svenska företags motiv till noteringar och avnoteringar på internationella marknadsplatser.

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emil Bladlund; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här magisteruppsatsen behandlar svenska företags motiv till noteringar och avnoteringar från internationella marknadsplatser. Vidare syftar uppsatsen till att studera vilka faktorer som varit avgörande vid val av marknadsplats. LÄS MER

  4. 4. eProcurement på SAS

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mats Andersson; Karin Fröderberg; [2001]
    Nyckelord :eProcurement; indirekt material; inköp; marknadsplats; SAS; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Bakgrund: SAS och 12 andra flygbolag startade under 2001 en marknadsplats som skulle vända sig till flygbranschen. SAS ser dock ett behov att även göra inköp av indirekt material via någon form av e-procurementlösning, till exempel via en marknadsplats, för att på så sätt ytterligare effektivisera sin inköpsprocess. LÄS MER