Sökning: "finansiella resultatmått"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden finansiella resultatmått.

  1. 1. Kartläggning av användandet av lönsamhetsmått i svenska tillverkande företag : En kvantitativ studie om utvärdering, problem och åtgärder

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Anja Jingklev; Lisa Rauséus; [2009]
    Nyckelord :Utvärdering; redovisningsbaserade lönsamhetsmått; Relevance Lost; ROI‐beteende; kombinationer av mått.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prestationsmätning och utvärdering är ett ämne som varit under stor debatt desenaste årtiondena. Relevance Lost debatten som startades av Johnson och Kaplan i slutet av1980‐talet, där den redovisningsbaserade informationen kritiserades som styrmedel, fickmycket stort genomslag i den amerikanska litteraturen. LÄS MER

  2. 2. "Den ena handen ska inte veta vad den andra gör, eller?" En kvalitativ studie om redovisningspraxis av gåvor i Svenska kyrkan.

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Louise Rosendahl; Stina Öhman; [2007]
    Nyckelord :ideella organisationer; icke vinstdrivande organisationer; ändamålsbestämda gåvor; redovisning;

    Sammanfattning : Svenska kyrkan separerade från staten år 2000 och därmed förändrades dess juridiska form från kyrkokommun till juridisk person. Det nya religiösa samfundet är nu en variant av en ideell förening. Till följd av ett minskat medlemsantal får nu svenska kyrkan färre resurser från medlemsavgifter. LÄS MER

  3. 3. Justerade Resultatmått - En studie av svenska telekomoperatörer under 1998-2001

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Bertilsson; Mattias Bengtsson; Henrik Lind; [2003]
    Nyckelord :Justerat resultat; EBITDA; Jämförelsestörande poster; Agentteorin; Human Information Processing; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Den dag ett börsnoterat företag skall offentliggöra sin årsredovisning är alla externa intressenters strålkastare riktade mot just det företaget, vilket brukar medföra en viss uppståndelse. Scenariot brukar vara att VD:n berättar hur verksamheten har utvecklats, och i var mans hand återfinns en årsredovisning till utformningen likt ett tjockt magasin med tidsriktig design. LÄS MER