Sökning: "fingerade namn"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden fingerade namn.

  1. 1. UNGDOMARS SYN PÅ HEMLAGAD MAT & GEMENSAMMA MÅLTIDER : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ida Winqvist; Frida Landskog Serra; [2022]
    Nyckelord :Commensality; Gemensamma måltider; äta tillsammans; mat; kost; ungdomar; ungdomars syn på mat;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mat och måltider kan intas på olika sätt; med familjen, med vänner eller ensam. Familjemåltider och kompismåltider är två olika typer av måltider som ungdomar naturligt har i sin vardag. Forskning menar att familjemåltider värderas högt medan kompismåltiderna är ett sätt att umgås och skapa relationer med kompisar. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på samarbete i arbetet med tvåspråkiga elever som har läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marju Masso; [2016]
    Nyckelord :fenomenografi; learning study; läs- och skrivsvårigheter; modersmålslärare; studiehandledare; tvåspråkiga elever; variationsteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractProblemområdeDet här arbetet handlar om samarbetet mellan modersmålslärare, studiehandledare, specialpedagoger och andra lärare i arbetet med tvåspråkiga elever som har läs- och skrivsvårigheter. SyfteStudiens syfte har dels varit att ta reda på hur fenomenet samarbete uppfattas av modersmålslärare, studiehandledare, specialpedagoger, andra lärare och rektorer, dels hur samarbetet mellan de nämnda lärarkategorierna upplevs och hur det kan förbättras och utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Är skollunchen god, hälsosam och lustfylld? : En enkätundersökning i årskurs sex och åtta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Louise Henriques; Charlotte Linde; [2014]
    Nyckelord :Skola; lunch; elever; skolmåltid; lunchvanor; skolmatsal; goda matvanor; ungdomar; närliggande matalternativ; miljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att genom ett hälso- och miljöpsykologiskt perspektiv ta reda på vad elever i årskurs sex och åtta har för lunchvanor under skoltid och vad som kan påverka dessa. För att uppnå vårt syfte har vi valt följande frågeställningar: På vilket sätt skiljer sig elevernas lunchvanor åt i olika åldrar i studien? Hur skiljer sig elevernas lunchvanor åt på olika skolor i studien beroende på vilken tillgång de har till närliggande matalternativ? Hur upplever eleverna i studien att de olika skolornas policy angående lunchvanor ser ut? Metod Studien är av både kvantitativ och kvalitativ karaktär och bygger på en enkät som undersökningsmetod. LÄS MER

  4. 4. "Det är bara att våga" - Sex pedagogers resonemang kring musikens plats och funktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Hagesveen; Susann Tufvesson Alm; [2013]
    Nyckelord :Musik; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring musikens plats och funktion. För att komma in i forskningsfältet genomfördes en intervju med Ylva Holmberg, forskare på området. I studien ingår två förskolor som inte har någon musikinriktning. LÄS MER

  5. 5. Hälsa – vad är det? : En studie om elevers syn på hälsa i olika socioekonomiska klasser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Carolina Wallbing Engström; Elin Nyström; [2013]
    Nyckelord :socioekonomi; idrott och hälsa; elever; fysisk aktivitet; psykisk hälsa; fysisk hälsa;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka högstadieelevers syn på hälsa och om denna uppfattning skiljer sig mellan socioekonomiska klasser. Vilken betydelse har fysisk och psykisk hälsa enligt eleverna i de olika skolorna samt vilka faktorer påverkar elevernas välbefinnande enligt dem själva? Vilka likheter och skillnader finns mellan socioekonomiska faktorer och elevers syn på hälsa? Hur ser föräldrarnas och barnens aktivitetsnivå ut i olika socioekonomiska klasser? På vilket sätt arbetar skolorna med hälsa utifrån ett lärarperspektiv och skiljer det sig mot elevernas uppfattning? Metod Metoden som studien bygger på är en kvantitativ enkätundersökning samt kvalitativa intervjuer med två idrottslärare. LÄS MER