Sökning: "fingerräkning"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet fingerräkning.
1. Fingrar som stöd eller hinder? : En intervjustudie om lärares skilda uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter. Studien är genomförd med inspiration från fenomenografi där kvalitativ intervju använts som metod. Tre lärare i förskoleklass och tre lärare i årskurs 1 har intervjuats. LÄS MER
2. Med fingrar, haka, läpp och tår – resultatet av räknandet jag får : En kvalitativ studie av elevers handgester när de löser aritmetikuppgifter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur elever i de lägre åldrarna använder handgester när de löser aritmetikuppgifter. Den teoretiska utgångspunkten i studien är embodied cognition, där det centrala i teorin är att vi lär oss genom kroppen. LÄS MER
3. Playing Fingu - a follow-up qualitative study of an early intervention in mathematics
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The aim of this master thesis was to explore what learning students developed in mathematics when using an interactive digital tool. The issue the study focused was what cardinality skills five-year-old students established when playing Fingu by investigating how they handled the critical aspects of cardinality. LÄS MER
4. Fingrar som hjälpmedel i de tidiga skolårens matematik : en litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : I denna litteraturstudie var syftet att undersöka hur användning av fingrar kan skapa möjligheter och/ eller begränsningar för elever i deras matematiska utveckling, främst i aritmetik. Studien tog utgångspunkt i vilka strategier elever använder vid användning av fingrar som hjälpmedel, där fokus låg på finger gnosis, fingerräkning, chisanbop och fingertal. LÄS MER
5. Dyskalkyli hos elever : Kännetecken, orsaker och arbetssätt
L3-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; UtbildningsvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete är ett konsumtionsarbete som berör ämnet dyskalkyli inom matematik. Arbetet består av tre frågeställningar som ska svara på frågorna: hur dyskalkyli kännetecknas, vad det finns för bidragande orsaker samt hur läraren kan arbeta med elever som har dyskalkyli. LÄS MER