Sökning: "fingrar som verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden fingrar som verktyg.

  1. 1. Digital goniometer : Ett mätverktyg för att effektivisera rehabilitering efter böjsenskada

    Kandidat-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystem

    Författare :Lisa Almstedt; Maja Wahlin; [2023]
    Nyckelord :Angle measurement; Flexor tendon injury; Rehabilitation; TAM; Mobile application; Digital tool; Vinkelmätning; Böjsenskada; Rehabilitering; TAM; Mobilapplikation; Digitalt verktyg;

    Sammanfattning : Mellan år 2020 och år 2021 registrerades 381 operationer av böjsenskador i Sverige. Rehabiliteringsprocessen efter en böjsenskada är lång och kräver kontinuerlig uppföljning. Uppföljningen sker genom mätningar av böj- och sträckförmågan i de fingrar som patienten opererat. LÄS MER

  2. 2. Inom matematiken behöver det ena inte utesluta det andra : En intervjustudie om lärares uppfattningar av fingrar som verktyg i matematik

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ronja Bestian; [2022]
    Nyckelord :fingers as a tool; mathematic; number sense; critical aspects; perceptions; fingrar som verktyg; matematik; taluppfattning; kritiska aspekter; uppfattningar;

    Sammanfattning : Fingrar som verktyg är ett fenomen som individer både lärare, elever och vårdnadshavare runt om i världen har skilda åsikter om. Vissa ser fingrarna som ett positivt verktyg för elevers matematiska tänkande medan andra tvekar på fingrarnas tillgång. LÄS MER

  3. 3. Fingrar som stöd eller hinder? : En intervjustudie om lärares skilda uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Werneteg; [2022]
    Nyckelord :fingerräkning; aritmetik; taluppfattning; fingermönster; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter. Studien är genomförd med inspiration från fenomenografi där kvalitativ intervju använts som metod. Tre lärare i förskoleklass och tre lärare i årskurs 1 har intervjuats. LÄS MER

  4. 4. Fingrar som verktyg i matematikundervisning : En litteraturstudie om fingrar som verktyg utifrån ett matematikdidaktiskt såväl som neurologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Werneteg; Ronja Bestian; [2021]
    Nyckelord :fingrar som verktyg; matematik; aritmetik; neurologi; grundskola;

    Sammanfattning : Resultatet av denna litteraturstudie kan kortfattat konstateras genom att fingrar som verktyg kan vara ett försteg för att utforska mer utvecklingsbara strategier, det kan även vara ett sätt att motverka att elever hamnar i långvariga matematiksvårigheter samt ett sätt att avlasta hjärnans arbetsminne.  Det framkommer att det främst är elever i de yngre åldrarna, från förskolan till och med årskurs 2 samt elever i riskzonen för att hamna i långvariga matematiksvårigheter som gynnas av fingrar som verktyg. LÄS MER

  5. 5. Fingrar som verktyg i matematiken under de tidiga skolåren : En litteraturstudie om fingeranvändningens för- och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Rebecca Karlsson; Olivia Kollberg; [2019]
    Nyckelord :Fingeranvändning; matematik; aritmetik; talförståelse; fingertal;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie belyser vi olika forskares syn gällande fingeranvändningen i matematiken. Syftet med studien var att få en bild av vad forskning lyfter fram om fingeranvändning i matematikundervisningen samt användningens konsekvenser. LÄS MER