Sökning: "finmotorik förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden finmotorik förskola.

  1. 1. Upp och hoppa, gå ut och spring : Ett rörelsematerial för barn och pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Wigert; Louise Åström; [2021]
    Nyckelord :finmotorik; förskola; grovmotorik; pedagoger; rörelse; utomhuspedagogik; QR-koder;

    Sammanfattning : Under tidigare arbete och VFU i förskola har vi uppmärksammat att pedagoger ofta inte engagerar sig i barns lek, speciellt utomhus. Facklitteratur beskriver hur det riskerar att hämma barns fysiska utveckling och förklarar att när barn och vuxna rör sig tillsammans förbättras barns förutsättningar för utveckling. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på fysisk aktivitet i förskolan.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Block; Johanna Kring; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; hälsa; fysisk aktivitet; motorik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på vilken syn förskollärarna har på fysisk aktivitet och hur de använder sig av den i förskolan. Data har samlats in med hjälp av semi- strukturerade intervjuer. Resultatet visar att förskollärarna anser att den fysiska akti- viteten är en viktig del i förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Motorik och fysisk aktivitet i förskolans miljö : Förskollärares arbetssätt med motorik genom fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Ljung; Maja Holgersson; [2019]
    Nyckelord :Motorik; fysisk aktivitet; förskolans miljö; förskola; barn.;

    Sammanfattning : Studien handlar om motorik och fysisk aktivitet i förskolan. Forskning som tidigaregenomförts inom motorik visar att beroende på vilket utrymme barnen har att rörasig på påverkar deras fysiska aktivitetsnivå. LÄS MER

  4. 4. "Alltså i tjuv och polis brukar jag lära mig vad poliser gör" : Barns perspektiv på lek och lärande i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Dalida Kuruglic; Amanda Nieminen; [2018]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Lek; Lärande; Samband; Förskola;

    Sammanfattning : Enligt förskolans läroplan ska lek och lärande integreras i verksamheten och att utgå från barns perspektiv är en central del. Inom forskning i förskolan undersöks oftast pedagogers perspektiv och därför är syftet med denna studie att uppmärksamma hur barn uppfattar begreppen lek och lärande samt om och i så fall hur de beskriver samband mellan dessa. LÄS MER

  5. 5. Varför I Ur och Skur? : En studie om vad som ligger till grund för vårdnadshavarnas val av I Ur och Skur förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Dalia Masiulé; [2018]
    Nyckelord :I Ur och Skur; Friluftsfrämjandet; vårdnadshavare; utomhuspedagogik; förskola;

    Sammanfattning : AbstraktWhy outdoor preschool?A study of the guardians´ reasons for choosing outdoor preschool for their children.Syftet med arbetet är att, utifrån en studie om vad som ligger till grund för vårdnadshavarens val av I Ur och Skur-förskola, bidra med kunskaper som kan leda till förbättrat samarbete mellan förskolan och vårdnadshavarna, och i allmänhet leda till förbättringar inom verksamheten. LÄS MER