Sökning: "finmotorik"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade ordet finmotorik.

  1. 1. Mellanstadielärares uppfattning om digitala verktyg inom svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Agurell Blid; [2023]
    Nyckelord :digital tools; middle school; Swedish; education; digitala verktyg; mellanstadiet; svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa vilka uppfattningar svensklärare i mellanstadiet har kring digitala verktyg i undervisningen. Arbetet innefattar tidigare forskning men också en kvantitativ och en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i skrivundervisningen : Lärares användning och uppfattningar om digitala verktyg i skrivundervisningen på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Prytz; Sebastian Kjellberg; [2023]
    Nyckelord :Digitalaverktyg; skrivundervisning; skrivutveckling; lågstadiet; sociokulturellteori; TPACK;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka användandet av digitala verktyg i skrivundervisningen på lågstadiet samt om och hur lärarna anser att användandet av de digitala verktygen främjar elevernas skrivutveckling. För att uppnå studiens syfte genomfördes både observationer och intervjuer med fyra lärare. LÄS MER

  3. 3. ”Jag ser digitaliseringen som något väldigt positivt för både mig som lärare och mina elever” : En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om och erfarenheter av digitaliseringens inverkan på skrivundervisningen samt lärares uppfattningar om elevers textskapande med digitala skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Berg; [2023]
    Nyckelord :Digitaliseringen i skolan; digitala skrivverktyg; textskapande; grundskolan;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i samhället påverkar det svenska utbildningssystemet. Syftet med studien är att bidra med kunskap om digitaliseringen och digitala skrivverktyg vid textskapande i skrivundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Handskrift, att vara eller inte vara? : Lärares syn på handskrift i dagens digitaliserade samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Alva Abrahamsson; [2023]
    Nyckelord :Handwriting; fine motor skills; brain-hand; digital writing; Handskrift; finmotorik; hjärna-hand; digitalt skrivande;

    Sammanfattning : Writing by hand is not that obvious in todays digitalized society, much of what we write and read is digitized. Today we communicate via SMS, email, and social media instead of sending letters and postcards. LÄS MER

  5. 5. Digitalt skrivande i skolans tidigare år : effekter och påverkande faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Maria Hallqvist; Cathrin Mattsson Malinen; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Digitalisering; ASL; IKT; TPACK; talsyntes;

    Sammanfattning : I denna studie kartläggs vad som påverkar lärare i valet av att använda digitala verktyg i skrivundervisningen i skolans tidiga år (F–3) samt i vilken omfattning digitala verktyg används i skrivundervisningen. Studien syftar till att bidra till djupare kunskap och förståelse för vad som generellt påverkar lärare i valet av att använda digitala verktyg i skrivundervisningen. LÄS MER