Sökning: "finska språket i sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden finska språket i sverige.

  1. 1. Det strategiska valet mellan latent och manifest språkväxling i Ann-Helén Laestadius verk : En jämförande analys av flerspråkiga inslag från de finsk-ugriska minoritetsspråken i två romaner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Katarina Serafia Lindve; [2023]
    Nyckelord :litterär flerspråkighet; språkväxling; kodväxling; Ann-Helén Laestadius; samiska; meänkieli; finska; minoritetsspråk; revitalisering; Tornedalen;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks inslag av litterär språkväxling. Syftet är att vidare analysera språkväxlingens form samt litterära funktioner i två romaner av Ann-Helén Laestadius som båda innehåller inslag av de finsk-ugriska minoritetsspråken. LÄS MER

  2. 2. ”Jag kommer aldrig bli svensk” : En fenomenologisk studie om finländares upplevelser om integration till Sverige från 2000-talets början och framåt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Eveliina Näslund; [2023]
    Nyckelord :Integration; ethnic identity; Finns in Sweden; Swedish Finns; Kotoutuminen; etninen identiteetti; suomalaiset Ruotsissa; ruotsinsuomalaiset; Integration; etnisk identitet; finländare i Sverige; sverigefinnar;

    Sammanfattning : Sverigefinnar är den största nationella minoritetsgruppen i Sverige vilket ger vissa speciella rättigheter även till finska invandrare. Tidigare studier har fokuserat på första och andra generationens sverigefinnar och deras integrationsprocess, vilket innebär att det finns behov för kompletterande studier vad gäller finländare som har flyttat till Sverige efter millennieskiftet. LÄS MER

  3. 3. "Omkramad av det finska språket" : En kvalitativ studie om minoritetsprofilerade förskolors arbete med barns språkutveckling inom det nationella minoritetsspråket finska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Eva Törmä; [2023]
    Nyckelord :finska; flerspråkighet; förskola; minoritetsspråk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med ökad kunskap om hur förskolor med en minoritetsprofil arbetar med barns språkutveckling inom det nationella minoritetsspråket finska. Studiens teoretiska grund utgår från det sociokulturella perspektivet som framhäver språket som ett kulturellt redskap och belyser samspelets betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. ”Ajatelkaa se ensimmäinen aamu kun tietää että hela veckan är framför oss ja mennä syömään frukostia”. Kodväxlingens grammatik i en svenskfinsk familj

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sivi Järvinen; [2021-09-13]
    Nyckelord :kodväxling; tvärspråkligt inflytande; sverigefinländare; svenska; finska;

    Sammanfattning : Föreliggande studie försöker identifiera kodväxlingens grammatiska mönster genom en kvalitativ grammatikanalys av vardaglig språkanvändning hos en svenskfinsk familj i norra Sverige. Fokus ligger alltså på att kartlägga hur två språktypologiskt skilda språk, nämligen svenska och finska, språkstrukturellt samverkar inom ett och samma yttrande. LÄS MER

  5. 5. Taipuuko suomalainen oppikirja ruotsinsuomalaiseen äidinkielenopetukseen? : Sisällönanalyysi oppikirjasta ruotsalaisen peruskoulun äidinkielen kurssisuunnitelmaa vasten tarkasteltuna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Daniel Halonen; [2021]
    Nyckelord :First language; mother tongue instruction; textbook analysis; teaching materials; policy documents; course plan; curriculum; Äidinkieli; äidinkielenopetus; oppikirjatutkimus; opetusmateriaali; ohjausasiakirjat; kurssisuunnitelma; opetussuunnitelma; Modersmål; modersmålsundervisning; läroboksundersökning; läromedel; styrdokument; kursplan; läroplan;

    Sammanfattning : Tutkielman tavoitteena oli selvittää voiko Suomessa julkaistua oppikirjaa perustellusti käyttää ruotsalaisessa suomi äidinkielenä -opetuksessa, ruotsalaisen peruskoulun opetussuunnitelman äidin­kielen kurssisuunnitelman keskeisiä sisältöjä vasten tarkasteltuna, kun kirja on tarkoitettu alun perin käytettäväksi Suomessa ruotsinkielisten koulujen suomi toisena kotimaisena kielenä -oppiaineessa, äidinkielenomaisen suomen oppimäärässä. Tutkimuksen taustalla on Ruotsissa julkaistun suomen kielen oppimateriaalin, joka olisi suunnattu ruotsalaisen kurssisuunitelman ”suomi ensimmäisenä kielenä” oppiaineeseen, vähäisyys. LÄS MER