Sökning: "fitness sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden fitness sociala medier.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. Gymcels: incels samtida utlöpare på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Gabriel Jaeger; [2023]
    Nyckelord :Internet; Extremism; Masculinity; Incels; Technology; Gymcels; Subculture; Manosphere; Tiktok; Social media; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this paper the studied subject is the recent offshoot of incels: gymcels and associated terms such as sigma among others. This study investigates what this subsect implies and does so by defining aspects of conventional incel culture and juxtaposes these with gymcel cultures own differing ones. LÄS MER

  3. 3. Electronic Word of Mouth’s påverkan på Generation Z : En studie om hur trovärdighet, kvalitet och kvantitet av information påverkar köpintentionen av träningskläder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Matilda Haglund Bratt; Fredrik Sondell; [2022]
    Nyckelord :Marketing; Generation Z; Electronic Word of Mouth eWOM ; Credibility;  Quality; Quantity; Purchase intention.; Marknadsföring; Generation Z; Electronic Word of Mouth eWOM ; Trovärdighet; Kvalitet; Kvantitet; Köpintention.;

    Sammanfattning : Titel: Electronic Word of Mouth’s påverkan på Generation Z - En studie om hur trovärdighet, kvalitet och kvantitet av information påverkar köpintentionen av träningskläder. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Matilda Haglund Bratt & Fredrik SondellHandledare: Katarina Arbin Datum: 2022 – Januari Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om Electronic Word of Mouth’s(eWOM:s) påverkan på Generation Z:s köpintention. LÄS MER

  4. 4. Experiences of viewing fitspiration, its body ideal perception and exercise behaviour in young adult exercisers: A qualitative study

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Fatma Sahid; Sepideh Soheili; [2021]
    Nyckelord :Social media; fitspiration; fitspiration’s body ideal; social comparison; exercise behaviour; body image; social media; fitspiration; fitspiration body ideal; social comparison; exercise behaviour; body image; Sociala media. fitspiration; fitspirations kroppsideal; social jämförelse; tränings beteende; kroppsuppfattning;

    Sammanfattning : The purpose of the present study was to gain knowledge and understanding on fitspiration, itsbody ideal perception and exercise behaviour in a sample of young adults who are exercisers, daily social media usersand also fitspiration followers. To that end, semi-structured interviews were carried out to gather information from eight young adult exercisers (M = 22. LÄS MER

  5. 5. (O)hälsosamma förhållanden på YouTube : En kvalitativ studie om hur aktiva ungdomar uppfattar att deras hälsobeteenden påverkas av att följa fitness-influencers på YouTube

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ali Ünlü; Rodi Budakci; [2020]
    Nyckelord :Influencer Marketing; Public Health; YouTube; Parasocial Relationships; Health Awareness; Influencer Marknadsföring; Folkhälsan; YouTube; Parasociala Relationer; Hälsomedvetenhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur ungdomar som tränar upplever att fitness-influencers på YouTube påverkar deras hälsobeteenden. Detta för att på så sätt bidra med kunskap åt samhället om den konkreta effekt som marknadsföringen av träning och kost har på sociala mediekanaler för att börja täcka det forskningsgap som berör hälsorelaterade beteenden. LÄS MER