Sökning: "fitnesskultur"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet fitnesskultur.

  1. 1. "Jag är en person bakom allt det där" : Hur unga fitnessatleter talar om kroppsideal, objektifiering, sociala medier och förväntningar inom fitnesskulturen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd; Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Martin Lönegren; Christoffer Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Fitness culture; sociocultural theory; body ideal; self-objectification; discourses; social media; Fitnesskultur; sociokulturell teori; kroppsideal; självobjektifiering; diskurser; sociala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns åtskilliga studier gjorda på kroppsbyggare och fitnessatleter där kroppens fysiologiska funktioner och nutritionens betydelse studerats. Kroppen står i fokus och blir det objekt som undersöks. LÄS MER

  2. 2. Du er, som du ser ud - en undersøgelse af fremstillingen af mande- og kvindekroppen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sophia Andersen; [2013]
    Nyckelord :selvets refleksive projekt; synoptikon; forbrugersamfund; H M; kvindekroppen; kropsfremstilling i medier; mandekroppen; fitnesskultur og plastikkirurgi; manskroppen; kvinnokroppen; kroppsuppfattning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem: Specialet undersøger, hvordan H&M fremstiller hhv. mande- og kvindekroppen i deres markedsføring, samt hvordan denne kropsfremstilling kan forklares ud fra samfundets tendenser. Metode: Kvalitativ undersøgelse i form af kritisk diskursanalyse. Materiale: Seks markedsføringsreklamer fra H&M, fra sommeren/efteråret 2012. LÄS MER

  3. 3. Hur subkulturer konstruerar mening med hjälp av varumärken, en studie av en fitnesskultur

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Szilvia R Ll; Christian Edgren; Henrik Staaf; [2004]
    Nyckelord :Varumärken; subkultur; fitness; fitnesskultur; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem:Vilken funktion/roll spelar varumärket hos en subkultur? På vilket sätt använder en subkultur varumärket som en kulturresurs? Vad finns för samband mellan subkulturens värderingar och varumärkens inneboende värderingar? Syfte: Uppsatsens syfte är att öka förståelsen för subkulturen fitness och dess sätt att använda varumärken. Metod:Två fokusgruppsintervjuer genomfördes för att lyfta fram attityder och värderingar i subkulturen fitness. LÄS MER