Sökning: "fjärrundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser innehållade ordet fjärrundervisning.

  1. 16. När klassrummet försvinner : En kvalitativ studie om hur distans- och fjärrundervisning påverkar lärarens professionella ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Anna Sandberg; [2021]
    Nyckelord :leadership; distance learning; professionalization; teacher perspective; student perspective; mapping; influence; effects; high school; ledarskap; distansundervisning; fjärrundervisning; professionalisering; lärarperspektiv; elevperspektiv; kartläggning; påverkan; effekter; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : This study means to examine and map out teachers' professional leadership and how distance learning has affected the quality of that leadership in the situation of having the physical classroom removed and new practical and social conditions to rule the everyday school life, caused by the global Covid-19 pandemic. To get a more nuanced insight in the different kinds of classrooms, teachings and the leadership that surrounds them I have studied both the teachers and students perspectives on the situation to compare them. LÄS MER

  2. 17. Gymnasiekemi under den globala pandemin COVID-19 läsåret 2020/2021 : Hur lärande och kemiundervisning påverkats utifrån ett lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Cecilia Ehrenborg Williams; Catarina Eivinsson; [2021]
    Nyckelord :on-line teaching; student learning; chemistry education; secondary school; motivation; corona pandemic effects; fjärrundervisning; lärande; kemididaktik; distansundervisning; gymnasiet; kemiundervisning; pandemianpassningar; motivationstapp;

    Sammanfattning : När coronapandemin slog till våren 2020 var kemiundervisningen på gymnasieskolorna i Sverige planerad huvudsakligen som närundervisning och få skolor och lärare var förberedda på den snabbt beslutade omställningen till fjärrundervisning. Under vår VFU-period under vårterminen 2021 uppstod en unik chans att undersöka hur ett antal erfarna kemilärare ställde om och hanterade denna speciella situation av undervisning med förutsättningar som ständigt ändrades med kort varsel beroende på smittoläget i Sverige. LÄS MER

  3. 18. Konstgjord andning : Fjärrundervisning i musikteori under pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Frykholm; [2021]
    Nyckelord :distansundervisning; musikteorimetodik; sociokulturell teori; gehörsundervisning; digitala hjälpmedel; musikpedagogik; medierande verktyg;

    Sammanfattning : Under covid-19-pandemin gick Sveriges gymnasieskolor över till fjärrundervisning. Detta innebar bland annat förändrade förutsättningar för undervisningen i många ämnen, inte minst musik. Musikteori är en central del i musikundervisningen på gymnasiet och ett särskilt fokus i denna uppsats. LÄS MER

  4. 19. Distansundervisning på gymnasiet i företagsekonomi

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cesar Mirzaei langroodi; [2021]
    Nyckelord :Distansundervisning fjärrundervisning onlineundervisning;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker huruvida fyra behöriga lärare på olika svenska gymnasium samt tvåelever på ekonomiprogrammet upplever distans och fjärrstudier med fokus på ämnetföretagsekonomi. Genom en kvalitativ undersökning vill författaren få fram effektiva didaktiskaverktyg som likställer och jämför distans och fjärrundervisning med den traditionella undervisningeni ett klassrum. LÄS MER

  5. 20. "Grejen med dans - kroppar i ett rum" : Danslärares beskrivningar av dans på distans under Covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Gabriella Rooth; [2021]
    Nyckelord :dance; communication; multimodality; social semiotics; intervjustudie; pandemi; covid-19-pandemin; covid-19; dansgestaltning; kommunikation; fjärrundervisning; multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares upplevelse av fjärrundervisning i ämnet Dansgestaltning under Covid-19-pandemin. Kurserna i Dansgestaltning inom gymnasiets estetiska program innehåller skapande och en förutsättning för detta är de centrala målen i kursen som fokuserar på samarbete, interaktion och konstnärligt arbete. LÄS MER