Sökning: "flöjtundervisning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet flöjtundervisning.

  1. 1. Genrebredd i flöjtundervisning – en kvalitativ intervjustudie kring flöjtpedagogers undervisning på musik- och kulturskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hila Lideberg; [2019]
    Nyckelord :Genrebredd; Flöjt; Musik- och kulturskola; Musikundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Diverse genres; Flute; The community school of music and art; Music education; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : När jag hade flöjtlektioner på kulturskola värderades inte musiken efter genrer. Min upplevelse var att flera olika genrer förekom lika ofta på lektionerna. När jag senare sökte in till musikhögskolan och var tvungen att välja genre rubbades denna bild och jag frågade mig vad min roll som flöjtpedagog kommer vara. LÄS MER

  2. 2. Flöjtpedagogiskt undervisningsmaterial i Sverige förr och nu - En studie om vilka undervisningsmaterial som använts i Sverige i tvärflöjtsundervisning, på vilket sätt det använts, samt vad materialen innehåller idag och tidigare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ida Melander; [2017]
    Nyckelord :Flöjt; Tvärflöj; Flöjtpedagogik; Svensk flöjthistoria; Flöjtmaterial; Flöjtmetodik; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Flute; Flute education; Swedish flute history; Flute material; Flute methodology; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilket pedagogiskt material flöjtärare i Sverige använder idag. Syftet var också att se vad materialet innehåller och fokuserar på samt att se på vilket svenskt material som använts historiskt och därefter jämföra de olika materialen. LÄS MER

  3. 3. Flöjten – en förlängning av din kropp. En kvalitativ studie om kroppskännedom i tvärflöjtsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Camilla Liss; [2015]
    Nyckelord :Kroppskännedom; tvärflöjt; flöjtundervisning; Alexanderteknik; rytmikpedagogik; utbildningsvetenskap; musikpedagogik Body awareness; flute; flute teaching; Alexander technique; Eurhythmics; educational sciences; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how and why flute teachers use body awareness in their teaching. I have built my study on literature on body awareness covering different techniques and methods. LÄS MER