Sökning: "flanosaga"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet flanosaga.
1. Tack för TAKK : En kombination mellan tecken och högläsning
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) är en metod som blir allt mer vanlig att använda i förskolan tillsammans med barn som har svårigheter i språket men även för de barn som inte har det. Metoden riktar sig mot hörande personer och innebär att det verbala språket förstärks med hjälp ut av tecken. LÄS MER
2. Flanosaga som underlag kring samtal kring genus och teknik i förskolan : Ett antal pedagogers åsikter i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskapSammanfattning : I denna uppsats har en undersökning gjorts där jag har intervjuat fem verksamma förskollärares inställning till och föreställningar om teknik och genus i allmänhet och i synnerhet i förskolan, samt vad de anser om att använda det material vi tagit fram för att skapa en diskussion om detta med barnen. Flanosagan går ut på att berätta sagor med en pojke och flicka som använder sig av teknikföremål för att försöka tänja gränserna mellan vad som anses som kvinnlig teknik och manlig teknik. LÄS MER
3. Sagostunden - tillfällen för lärande?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning:Sagostund är en naturlig del på många förskolor, därför valde vi att fokusera på pedagogers medvetna lärandeoch hur det kan avspegla sig i sagostunden. Stämmer pedagogers tankar överens med hur de bedriversagostunden eller skiljer det sig åt? Vår utgångspunkt är forskning och litteratur om sagostundens betydelse, förbarns lärande. LÄS MER
4. Flanosaga som underlag för samtal kring teknik och genus i förskola och förskoleklass : Ett antal pedagogers åsikter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskapSammanfattning : Jag och tre studenter har tillverkat ett material som utgörs av en flanosaga som är tänkt att användas som grund för samtal kring teknik och genus. Detta är en undersökning som syftar till att ta reda på vad ett antal pedagoger, verksamma inom förskola och förskoleklass, har för tankar och åsikter kring det material vi tillverkat. LÄS MER
5. Bilderboken i förskolan – ett pedagogiskt redskap för attfrämja muntlig språkutveckling
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken syn pedagogerna har på bilderböckers betydelse för barns muntliga språkutveckling. Vi vill undersöka om pedagogerna på förskolan anser att de genom bilderböcker främjar barns språkutveckling och hur de i så fall går tillväga. LÄS MER