Sökning: "flerfunktionsnedsättning"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade ordet flerfunktionsnedsättning.

  1. 6. Föräldrars förväntningar inför och åsikter om AKKtiv KomIgång - en kurs om kommunikation och kommunikationsstöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sofia Kjellberg; [2021-02-03]
    Nyckelord :AKKtiv KomIgång; Föräldrautbildning; Alternativ och Kompletterande Kommunikation; Tidig Intervention; Kommunikation; AKKtiv ComAlong; Parental education; Augmentative and Alternative Communication; Early Intervention; Communication;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskapen kring hur AKKtiv KomIgång, en föräldrainriktad kommunikationsintervention, fungerar för olika grupper av föräldrar och deras barn med kommunikationssvårigheter. Syftet var också att se vad de har för förväntningar på kursen, hur dessa infrias samt hur de uppfattar att familjeliv och kommunikation påverkas. LÄS MER

  2. 7. The Non-Communicating Adults Pain Checklist utvecklad för vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning- : översättning, anpassning, reliabilitet och validitet.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Kristina Flynner; [2021]
    Nyckelord :transkulturell; smärta; observation; beteende; flerfunktionsnedsättning; innehållsvaliditet;

    Sammanfattning : Introduktion: Smärta bland vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och flerfunktionsnedsättning (FFN) är vanligare än hos normalbefolkningen. En beteendeobservationsskala för att bedöma smärta som är testad för validitet och reliabilitet i en större skala saknas för vuxna och för alla nivåer av IF eller för FFN i Sverige. LÄS MER

  3. 8. Fysioterapeuters erfarenheter av smärta hos vuxna personer med flerfunktionsnedsättning.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Kerstin Hagström Backe; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :                                                                                                    Introduktion: Flerfunktionsnedsättning innefattar intellektuella och motoriska funktionsnedsättningar samt nedsatt kommunikationsförmåga. Nedsatt livskvalitet pga smärta är vanligt. LÄS MER

  4. 9. Vattendans : en studie av interaktion vid bassängträning för personer med flerfunktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Jessica Bui; Karin Ridder; [2020]
    Nyckelord :Multiple disabilities; multimodal interaction analysis; non-verbal communication; waterdance; meaning making; meaningful activities for people with multiple disabilities; intervention; Flerfunktionsnedsättning; multimodal interaktionsanalys; icke-verbal kommunikation; vattendans; meningsskapande; meningsfulla aktiviteter för personer med funktionsnedsättning; intervention;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att undersöka hur samspel och kommunikation med personer med flerfunktionsnedsättning, deras assistenter och vattendansledare under vattendans kan analyseras med multimodal interaktionsanalys, för att genom tolkning av kommunikativa uttryck identifiera upplevelse av interventionen. Ytterligare ett syfte med studien är att identifiera vilka styrkor och svagheter analysmetoden har vid studier av interaktion mellan personer med flerfunktionsnedsättning och deras assistenter. LÄS MER

  5. 10. Finns ett behov av grundsärskoleförberedande förskoleklass? : Utmaningar och möjligheter att skapa förutsättningar i en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Eriksson; Emma Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; Flerfunktionsnedsättning; Grundsärskola; Intellektuell funktionsnedsättning; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka om det föreligger ett behov bland lärare, speciallärare och rektorer vad gäller grundsärskoleförberedande förskoleklass. Därtill beskriva vad en sådan förändring skulle kunna innebära med avseende på möjligheter och begränsningar för elevernas lärande med särskilt fokus på elever med måttlig eller svår intellektuell funktionsnedsättning alternativt flerfunktionsnedsättningar. LÄS MER