Sökning: "flerfunktionsnedsättningar"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet flerfunktionsnedsättningar.

  1. 1. Responsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar: Spelar lektyp roll?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Tove Eriksson; Andersson Lotta; [2021-02-03]
    Nyckelord :responsivitet; flerfunktionsnedsättning; lek; föräldra-barn-interaktion; tidig kommunikativ nivå; parental responsivity; profound intellectual and multiple disabilities; play; parent-child interaction; preverbal communication;

    Sammanfattning : Kommunikation hos och med barn med flerfunktions-nedsättningar är ett begränsat utforskat område. Föreliggande studie syftade till att undersöka om grad av responsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar kunde associeras med vilken typ av lek de samspelade i. LÄS MER

  2. 2. Finns ett behov av grundsärskoleförberedande förskoleklass? : Utmaningar och möjligheter att skapa förutsättningar i en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Eriksson; Emma Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; Flerfunktionsnedsättning; Grundsärskola; Intellektuell funktionsnedsättning; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka om det föreligger ett behov bland lärare, speciallärare och rektorer vad gäller grundsärskoleförberedande förskoleklass. Därtill beskriva vad en sådan förändring skulle kunna innebära med avseende på möjligheter och begränsningar för elevernas lärande med särskilt fokus på elever med måttlig eller svår intellektuell funktionsnedsättning alternativt flerfunktionsnedsättningar. LÄS MER

  3. 3. Samspel och kommunikation med elever med intellektuell funktionsnedsättning och ytterligare funktionsnedsättningar : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Margaretha Fors; Sepideh Mosleh; [2019]
    Nyckelord :multiple disabilities; participation; intellectual disability; communication;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie ville vi undersöka modern forskning kring kommunikation och delaktighet för elever med flerfunktionsnedsättningar och intellektuella funktionshinder. Ämnet delaktighet för elever med flerfunktionsnedsättningar som ingår i grundsärskolans inriktning träningsskola är ett komplicerat ämne att bearbeta. LÄS MER

  4. 4. Talsvårigheter i grundsärskolan : Pedagogers olika arbetssätt med grundsärskoleelevers talsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Maria Ohlsson; [2016]
    Nyckelord :Down´s syndrome; autism; speech disabilities; speech disorders; children with mental retarda-tion; motivation education.; Downs syndrom; autism; talsvårigheter; talrubbningar; barn med utvecklingsstörning; motiverande undervisning;

    Sammanfattning : This study explores how five teachers from five different special schools work with their students´ speech disorders in a way that stimulates the students to develop their speech. The study is based on interviews as a qualitative method of investigation. LÄS MER

  5. 5. Socialhaptik som kommunikativt komplement för elever med flerfunktionsnedsättningar?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Tina Nahkuri von Eichwald; [2015-11-28]
    Nyckelord :kommunikation; flerfunktionsnedsättning; tidig utvecklingsnivå; socialhaptisk kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen syfte var tvådelat. Dels att genom en litteraturöversikt beskriva vad socialhaptik är och hur dess möjliga användbarhet bland elever med flerfunktionsnedsättning på tidig utvecklingsnivå ser ut. LÄS MER