Sökning: "flersidiga plattformar"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden flersidiga plattformar.

  1. 1. Dominansmissbruk och digitala plattformar : En studie av hur artikel 102 FEUF och DMA hanterar digitala marknader, självförbehåll och utnyttjanden av insamlad data

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Matilda Söderholm; [2024]
    Nyckelord :EU law; digital platforms; DMA; Digital Markets Act; online platforms; digital markets; multi-sided markets; self-preferencing; competition law; article 102 TFEU; 102 TFEU; abuse of dominance; use of market power; use of data; EU-rätt; digitala plattformar; DMA; Digital Markets Act; onlineplattformar; digitala marknader; flersidiga marknader; självförbehåll; konkurrensrätt; artikel 102 FEUF; art 102 FEUF; missbruk av dominerade ställning; dominansmissbruk; utnyttjande av marknadsmakt; utnyttjande av data;

    Sammanfattning : Dagens samhälle förändras snabbt, och digitala marknader med det. Digitaliseringen har lett till revolutionerande utvecklingar av vårt samhälle, och bakom dessa förändringar står primärt ett fåtal dominerande teknikjättar och deras plattformar. LÄS MER

  2. 2. Transaktionsplattformar i B2B-kontexter : Hur vill potentiella användare att plattformen ska se ut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Fred Sörgård; Filip Artursson; [2022]
    Nyckelord :Transaction platforms; multi-sided platforms; chicken-and-egg dilemma; network effects; technology adoption; platform design; Transaktionsplattformar; flersidiga plattformar; höna-och-ägg-problemet; nätverkseffekter; teknikadoption; utformning;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med uppsatsen är att förstå hur transaktionsplattformar ska lyckas i tidiga stadier. Detta genom att förstå hur en transkansaktionsplattform ska utformas för att kunna attrahera många användare. LÄS MER

  3. 3. Amazon.se, ett hot eller en möjlighet försvenska e-handelsföretag? : – en studie omstrategiarbetet i ett förändrat handelsklimat

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mikael Ginzburg; Stephanie Abdallah; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; flersidiga plattformar; affärsmodell; resource-based view; value cocreation; Big data; strategic agility; Amazon;

    Sammanfattning : Den tilltagande digitaliseringen och framväxten av flersidiga plattformar har intensifierat konkurrensen på marknaden. Vilket i sin tur försvårat e-handlarnas strategiska arbete för att upprätt hålla konkurrensfördelar. LÄS MER

  4. 4. Måttet på konkurrenskraft - Är mekanismerna för anmälan av företagskoncentrationer ändamålsenliga för digitala plattformar?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lina Landberg; [2020]
    Nyckelord :konkurrensrätt; företagskoncentrationer; åläggande; digitala plattformar; omsättningsbaserat; transaktionsbaserat; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Online platforms are two-sided or multi-sided markets that enable the gathering of different customer groups. For instance, these groups may consist of marketers and end-users. A few of these platforms, such as Amazon, Google and Facebook, have consolidated significant market power in recent years. LÄS MER

  5. 5. Exploring Disruptive Innovation: Case study on Multi-sided Platforms

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Maarten Sietzema; Illipse Ines; [2019]
    Nyckelord :Disruptive innovation theory; Multi-sided platforms; Spotify; Apple Music; Napster; Business model innovation; Music Industry; Disruption; Innovation.; Disruptiv innovationsteori; omstörtande innovation; Flersidiga plattformar; Spotify; Apple Music; Napster; Affärsmodell; Musikindustri; Avbrott; Innovation.;

    Sammanfattning : Purpose - The purpose of this research is to explore disruptive innovation and to determine whether Christensen’s latest version (2015) of the disruptive innovation theory can explain the success of multisided platforms in the music industry. Thus, we analyze three cases studies based on the theory: Napster, Spotify and Apple Music. LÄS MER