Sökning: "flerspråkig"

Visar resultat 1 - 5 av 168 uppsatser innehållade ordet flerspråkig.

  1. 1. Typer och kategorier som länkningssystem inom flerspråkig konstruktikografi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Mats Lelie; [2019-02-13]
    Nyckelord :konstruktionsgrammatik; konstruktikografi; konstruktikon; jämförelsebegrepp; översättning; språkjämförelse;

    Sammanfattning : A language can be seen as a multitude of different constructions, which consist of oneor more lexical units often tied together by grammatical principles. Constructicons are online databases covering some of these language-specific constructions. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barns villkor - Pedagogers förhållningssätt till modersmål

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Saowarot Donlakhornkwa; Viktoria Singh; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: LÖXA1GNivå: GrundnivåTermin/år: HT/2018 Handledare: Osa LundbergExaminator: Johannes Lunneblad Kod: HT18-2920-059-LÖXA1GNyckelord: Flerspråkighet, transspråkande, förskola, högläsning, flerspråkig undervisningAbstractAndelen flerspråkiga barn i förskolan ökar. Detta ställer krav på förskollärares förhållningssätt till modersmål, barns språkliga olikheter och olika erfarenheter. LÄS MER

  3. 3. "Vi har inte samma språk men vi kan förstå varandra i alla fall" : En intervjustudie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med icke-verbal kommunikation i flerspråkiga förskolor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogik; Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Emma Norman; Malin Servin; [2019]
    Nyckelord :icke-verbal kommunikation; flerspråkighet; förskola; enspråksnorm; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Den ökade internaliseringen som lyfts i läroplanen för förskolan innebär att förskolan är en arena där många olika kulturer möts. Denna mångfald ställer höga krav på de som är verksamma inom förskolan. Statistik från 2017 visar att 5% av alla barn som vistas i förskolan är nyinvandrade. LÄS MER

  4. 4. "Sätt då två som pratar swahili bredvid varann - varför inte"- En studie om användning av och attityder till translanguaging i två tvåspråkiga klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Pilvinen; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Translanguaging; Klassrumsobservationer; Intervjuer; Åk 4 och 5; Attityder; Flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats bygger på två teman; det ena temat är flerspråkighet med fokus på translanguaging (att använda flera språk i undervisningen) och det andra temat är kopplat till specialpedagogik där flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter står i fokus. Studiens övergripande syfte är att undersöka om principerna om social rättvisa samt social praktik tillämpas i två olika klassrum inom ramen för tvåspråkig undervisning, samt undersöka om lärare anser translanguaging vara en behjälplig metod för flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. ”Om man nu ska ta fritidshemmet på allvar”: En fallstudie om komplexiteten i att bedriva inkluderande fritidshemsundervisning för en flerspråkig elevgrupp.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Niclas Gustavsson; Katja Sjösten Öding; [2019]
    Nyckelord :Dilemma; Flerspråkighet; fritidshem; Grupp; inkludering; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2015) visar att var femte elev som går i svensk skola är berättigad modersmålsundervisning. Sverige är alltså ett land med många andraspråkstalare. Trots detta finns det ingen forskning som har berört att göra fritidshemsundervisning inkluderande i en flerspråkig elevgrupp. LÄS MER