Sökning: "flerspråkig"
Visar resultat 21 - 25 av 279 uppsatser innehållade ordet flerspråkig.
21. Lärares uppfattning av betydelsen av flerspråkig undervisning för yngre elevers lärande i NO
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : .... LÄS MER
22. Exploring Cross-Lingual Transfer Learning for Swedish Named Entity Recognition : Fine-tuning of English and Multilingual Pre-trained Models
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Named Entity Recognition (NER) is a critical task in Natural Language Processing (NLP), and recent advancements in language model pre-training have significantly improved its performance. However, this improvement is not universally applicable due to a lack of large pre-training datasets or computational budget for smaller languages. LÄS MER
23. Vad ska vi läsa idag? En kvalitativ studie av litteracitetspraktiker och litteracitetshändelser i studiehandleding på modersmål
Master-uppsats,Sammanfattning : Uppsatsen behandlar studiehandledning på modersmål och textens betydelse i dessa sammanhang. Syftet är att undersöka vilka litteracitetshändelser och litteracitespratiker som realiseras i den observerade studiehandledningen. LÄS MER
24. DIGITALA VERKTYG OCH FLERSPRÅKIG UNDERVISNING I FÖRSKOLAN En systematisk litteraturöversikt om barn och lärares användning av digitala verktyg och digital kompetens i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet för denna systematiska översiktsstudie är att undersöka vad som framkommer i tidigare forskning om barns och lärares digitala kompetenser och användning av digitala verktyg i arbetet med flerspråkighet i förskolan. I studien inkluderas 11 analyserade artiklar. LÄS MER
25. "Jag vill att ALLA studenter ska klara utbildningen!" En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om flerspråkiga studenters skrivande
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Det övergripande syftet och frågeställningarna som ligger till grund för detta arbete handlar om lärares egen uppfattning och roll i studenternas skrivutveckling i en alltmer flerspråkig högskola. Undersökningen fokuserar dels på vad lärare ser som resurs, utmaningar och behov hos studenter med annat modersmål i skrivande och skriftliga uppgifter dels på hur de själva möjliggör tillgång till den sekundära diskursen som skrivande inom programmet innebär samt hur möjliggörandet manifesteras i undervisning, respons och samverkan. LÄS MER