Sökning: "flerspråkiga barn och hemmet"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden flerspråkiga barn och hemmet.

  1. 1. Språkutveckling i förskola : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elizabeta Antonov; Fataneh Khanjani; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; TAKK och bild-teckenstöd; språkutveckling; stöttning; mediering.;

    Sammanfattning : Dagens förskola präglas av flerspråkighet och kulturell mångfald. Många barn talar annat språk än svenska i hemmet. Förskolan och förskollärares arbete utgör en viktig del av barns lärande och utveckling. Förskollärare har en central roll när det kommer till att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :kinzi Ahmed; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; modersmål och lärande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur förskollärare bemöter barn med annat modersmål än svenska och hur de jobbar med deras språkutveckling. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och bygger på kvalitativa intervjuer med förskollärare i södra Sverige. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling för flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Adam Kadim; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; tvåspråkiga; modersmål; förskollärare;

    Sammanfattning :   Syftet med denna uppsats är att undersöka hur förskolepedagoger resonerar om och arbetar med flerspråkiga barns språkutvecklingen kopplat till modersmålet bland flerspråkiga barn.   I den forskning jag använda en kvalitativ metod. Jag utfört studien genom att undersöka tre olika förskolor i Malmö. LÄS MER

  4. 4. DIGITALA VERKTYG OCH FLERSPRÅKIG UNDERVISNING I FÖRSKOLAN En systematisk litteraturöversikt om barn och lärares användning av digitala verktyg och digital kompetens i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Yomna Ibrahim; [2022-10-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; digital kompetens; flerspråkighet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet för denna systematiska översiktsstudie är att undersöka vad som framkommer i tidigare forskning om barns och lärares digitala kompetenser och användning av digitala verktyg i arbetet med flerspråkighet i förskolan. I studien inkluderas 11 analyserade artiklar. LÄS MER

  5. 5. Arbete med flerspråkiga barn i förskolan : Förskollärarnas förhållningssätt till ett språkutvecklande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rita-Marie Habib; Sonja Kuprin; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; inkludering; språkutveckling; pedagoger; förhållningssätt; modersmål; förskola;

    Sammanfattning : Flerspråkigheten ökar i Sverige och därmed ökar även antalet flerspråkiga barn i förskolan. Forskning har visat på att vart femte barn i förskolan är flerspråkigt och talar ett annat modersmål än svenska i hemmet. LÄS MER