Sökning: "flerspråkiga barn skolstart"
Hittade 2 uppsatser innehållade orden flerspråkiga barn skolstart.
1. Modersmålet som verktyg för tvåspråklig utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier har gjorts där resultat har visat att modersmålet har betydelse för barns språkutveckling i andra språket. Forskningsresultat har även visat att barn med ett rikt ordförråd i sitt modersmål vid skolstart, hade lättare för att lära sig läsa och skriva på sitt andra språk än barn med ett svagt modersmål Genom att tvåspråkiga barn får använda sig av båda sina språk, samt att förskolor värdesätter barnens språkutveckling kan de få lättare att ta till sig det nya språket. LÄS MER
2. Flerspråkighet i förskolan -Stimulering av barns flerspråkighet i förskolan
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Förskolan är en naturlig plats för många barn att utveckla både sitt språk och sin identitet före skolstart. För att barn ska få en så bra start i sin utveckling som möjligt behövs pedagoger som är medvetna och som arbetar aktivt för att stimulera barnens flerspråkighet i förskolan. LÄS MER