Sökning: "flerspråkighet i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 282 uppsatser innehållade orden flerspråkighet i förskolan.

  1. 1. Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zilha Licina; [2020-09-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bokläsning; språkutveckling; högläsning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har en avgörande betydelse för hur barnen kommer att utvecklas som individer samt hur språket kommer att leda till ett bättre resultat i skolans värld. LÄS MER

  2. 2. Den språkutvecklande förskolan : Förskollärares reflektioner om arbetet med flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Jonas; Asma Naveed; [2020]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling; flerspråkighet; andraspråksutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Utvecklingen mot ett mer mångkulturellt samhälle påverkar förskollärare att modifiera sin praktik i förskoleverksamheten där de möter allt fler barn med svenska som andraspråk. Språket ses som ett fundament i kommunikationen, både i samtal med andra personer och för barnets tänkande. LÄS MER

  3. 3. ”Barn behöver bada i språket” : En studie om förskollärares syn på arbete kring flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Lundberg; Sofia Palm Tjust; [2020]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; språkutveckling; förskollärare; andraspråk; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares olika förhållningssätt till språkutveckling hos flerspråkiga barn med annat modersmål än svenska. Enligt Skolverkets (2020) statistik har antalet flerspråkiga barn i förskolan ökat under de senaste åren, därför anser vi att studiens syfte är av vikt. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta språkutvecklande i heterogent språkliga barngrupper. : en kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gustafsson Kristina; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att söka förståelse för förskollärares reflektioner och strategier kring språkutveckling i heterogent språkliga bargrupper. I forskning framhävs vikten av att det finns en positiv inställning och attityd till flerspråkighet i samhället och att barn får använda sig av sina olika språk som resurs i förskolans aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. "Kofta, qofte, köttbullar, köttbullar! Spagetti" : Kommunikativa redskap i förskolans värld.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Karlsson; Marina Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Artefakt; flerspråkighet; förskola; interaktionsanalys; kommunikativa redskap; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; videoobservation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger erbjöd kommunikativa redskap och artefakter som stöd i barns språkutveckling och kommunikation. Frågorna för den här studien var ”Hur skapas språkpraktiker i förskolan? Hur använder sig barnen av kommunikativa redskap som ett stöd i sin språkutveckling?”. LÄS MER