Sökning: "flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan. : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare beskriver att de arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sabrina Cao; Sara Ostermark; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; förskola; interkulturalitet; transspråkande;

    Sammanfattning : Studien handlar om flerspråkiga barns språkutveckling och syftet är att undersöka hur sex förskollärare talar om hur de arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling, med fokus på hur förskollärarna främjar en flerspråkighetsnorm i förskolans vardag. För att kunna besvara frågeställningarna bygger studien på en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  2. 2. ”(...)om föräldrarna pratar med sina barn ute i hallen, då ska vi säga till föräldrarna´ni får prata svenska´” : Om flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Skye Petersson; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; interkulturalitet; monokulturalitet; inkludering; normer  ;

    Sammanfattning : Språk är en viktig del av varje persons identitet. I Sverige talas idag cirka 200 olika språk utöver svenska. Tidigare forskning visar dock att förskolor inte alltid arbetar med flerspråkighet på ett sätt där barnen har möjlighet att välja vilket språk de vill uttrycka sig på. LÄS MER

  3. 3. “Vi kan ju inte ha modersmålsundervisning, men vi kan erbjuda möjligheter” : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur digitala bilderböcker kan främja flerspråkande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carolina Falk; Emma Anderlycke; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; digitala bilderböcker; gränsöverskridande; identitetsutveckling; interkulturalitet; kommunikation; modersmål; Polyglutt; translanguaging; transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa förskollärares syn på hur digitala bilderböcker kan användas som ett pedagogiskt verktyg i arbetet med inkludering av flerspråkighet. Metoden var en kvalitativ studie med intervjuer och observationer av fyra förskollärare som arbetar i en flerspråkig miljö. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nathalie Nolin; Carolina Chavez Avelar; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; Flerspråkighet; förskoleverksamheter; förskollärare; förskollärarnas inställningar; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett interkulturellt perspektiv bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar för att främja barns flerspråkighet i förskolan. Studien använder en kvalitativ metod med en fenomenologisk ansats. Fyra semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra deltagande förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Interkulturellt arbete i förskolan : En studie om förskolepedagogersinterkulturella arbete och perspektiv i en monokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Vanessa Hernandez Ponce; [2022]
    Nyckelord :interkulturalitet; kulturell mångfald; monokulturell;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie behandlar interkulturalitet i monokulturella förskolor. Det som studeras är hur förskolepedagoger arbetar för värdet av kulturell mångfald i deras verksamhet. Studien är av kvalitativ natur och genomfördes via gruppintervjuer och enskilda intervjuer. LÄS MER