Sökning: "flerspråkighet specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden flerspråkighet specialpedagogik.

  1. 1. Flerspråkiga elever i språklig sårbarhet : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nermina Herrström; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; relationellt perspektiv; specialpedagogik; språklig sårbarhet; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Herrström, Nermina (2023). Flerspråkiga elever i språklig sårbarhet - En intervjustudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. . LÄS MER

  2. 2. Är ni redo? : En kvalitativ studie om förskollärarstudenternas uppfattningar kring den likvärdiga förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Heikkikä; Ida Holward; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativa intervjuer; Likvärdig förskola; Uppfattningar; Fenomenografi.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att belysa förskollärarstudenters uppfattningar och tankar inför kommande arbete med den likvärdiga förskolan utifrån specialpedagogik och flerspråkighet. Studien genomfördes via intervjuer med tio förskollärarstudenter som läser den sjunde terminen på Uppsala universitet. LÄS MER

  3. 3. Språkstörning hos elever som har svenska som sitt andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Katarina Gustafsson; Therese Nord; Anna-Lena Samuelson; [2021-06-22]
    Nyckelord :språkstörning; svenska som andraspråk; flerspråkighet; kartlägga; samarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare vid några grundskolor beskriver de tillvägagångssätt som används för att identifiera och följa upp eventuell språkstörning hos elever med svenska som andraspråk. Utgångspunkten är forskningsfrågorna: Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att följa upp elevers andraspråksutveckling? Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att identifiera språkstörning hos elever med svenska som andraspråk? Studien utgår från en sociokulturell teori. LÄS MER

  4. 4. Språkstörning: den okända funktionsnedsättningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Alma Camo; [2021]
    Nyckelord :Framgångsfaktor; förskola; specialpedagogik; språkstörning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag I Sverige har 1 av 14 barn språkstörning därför är det av intresse att få kunskap om förskollärarnas upplevelser och olika framgångsfaktorer i arbete med barn som har språkstörning. Pedagoger behöver kunskap och kompetenser kring vad språkstörning är för att kunna möta dessa barn och ge adekvat stöd (Sjöberg, 2014; Nettelbladt 2007; Hallin 2019). LÄS MER

  5. 5. Att upptäcka och stötta flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter : En enkätstudie av SVA-lärares uppfattningar och upplevelser av detta arbete på Språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Larsdotter Flygt; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogik; språkintroduktion; gymnasiet; flerspråkighet; i läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : .... LÄS MER