Sökning: "flexibel lärandemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden flexibel lärandemiljö.

  1. 1. En trygg lärandemiljö i idrott och hälsa : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hampus Fahlström; Emma Hanssen; [2020]
    Nyckelord :lärandemiljö; pedagogiska modeller; elevperspektiv; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : En trygg lärandemiljö är en förutsättning för elevernas deltagande och attityd till ämnet idrott och hälsa. Trots det har Skolinspektionen (2018) vid en nationell kvalitetsgranskning identifierat att hälften av skolorna brister i att åstadkomma en trygg lärandemiljö. LÄS MER

  2. 2. Socialt samspel och digital teknik i förskolans undervisning : Hur förskolebarn förhandlar om teknik i en digital resa genom rymden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Robert Stenberg; Ferdous Berg; [2018]
    Nyckelord :Digital teknik; förhandling; förskola; samspel; SCOT;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och diskutera hur digital teknik och pedagogiska aktiviteter ömsesidigt konstrueras och meningsförhandlas inom ramarna för ett teknikbaserat lek- och undervisningsprojekt i förskolan. The social construction of technology (SCOT) blev en relevant teoretisk utgångspunkt för studiens syfte. LÄS MER

  3. 3. Komvux- Fatbursparken

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Anton Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Fatbursparken; komvux; Södermalm; Stockholm; citybanan;

    Sammanfattning : PROJEKTBESKRIVNING Detta projekt syftar till att skapa ett Komvux i Fatbursparken som ligger beläget på Södermalm i Stockholm. Platsen är idag besvärlig på grund av dess komplexitet med både citybanan och stambanan som befinner sig under mark. LÄS MER

  4. 4. Flexibel lärandemiljö : En studie av ett högskolebiblioteks lokalförändringar utifrån kunskapssyn och lärandeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Mattias Hedberg; [2011]
    Nyckelord :bibliotekslokaler; daniel koch; lokalöversyn; biblioteksrum; bibliotek läranderesurser; lärandemiljö; kunskapssyn; högskolebibliotek;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine how different factors,such as views on how knowledge is produced and howlearning takes place, effect the way an academic librarymanages space. This is done by looking into how a specificlibrary, namely Library & Learning Resources (LLR) at theUniversity of Borås, by re-planning the building’s structure,design and functions, can support the students’ differentstudying habits. LÄS MER

  5. 5. Elever med ADHD i det moderna skolhusets lärandemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anne Månsson Bergqvist; Janita Ferdinandsson; [2011]
    Nyckelord :ADHD; flexibilitet; fysiska miljöfaktorer; HEI-modellen; inredning; koncentrationsnedsättnngar; lärmiljöer; miljöpsykologi; möbleringsmöjligheter; sinnesintryck; skolbyggnaden;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att undersöka i vilken utsträckning hänsyn tas till de särskilda förutsättningar i den fysiska miljön som elever med diagnosen ADHD gynnas av gällande sin koncentrationsförmåga, vid nybyggnation av en skola. På vilket sätt märks dessa hänsyn i plankonstruktionen? Vilka möjligheter finns att anpassa miljön för enskilda individer?   Arbetet ger en överblick över tidigare forskning kring skolhusets utveckling samt över vilka miljöfaktorer som gynnar respektive missgynnar elever med ADHD. LÄS MER