Sökning: "flickboken"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet flickboken.
1. ”Ja, bara jag får honom” : En jämförande tematisk studie av flickboksgestalten i tre ungdomsromaner av Helena Nyblom, Merri Vik och Lina Forss
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Vad har flickorna Anna, Lotta och Timoteij gemensamt? Och vad skiljer dem åt? Hur hon än har sett ut eller agerat har flickan i den svenska flickboken diskuterats och kritiserats. Anna i Väninnorna (1912), Lotta i Festligt, Lotta! (1969) och Timoteij i Kär i kärleken (2011) är alla 16 år gamla och huvudroller i var sin ungdomsroman som kategoriseras som flickbok. LÄS MER
2. Flickboken - en paradoxal genre? : En retorisk analys av två av 20-talets flickböcker
Kandidat-uppsats, Avdelningen för retorikSammanfattning : .... LÄS MER
3. Den starka unga kvinnan som förebild i flickboken under 1900-talet
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur porträtteringen av den unga starka kvinnan som förebild har förändrats i flickboken under 1900-talet. Har framställning av, definition av och synen på vad en kvinnlig förebild är förändrats i litteraturen och vad är egentligen synen på vad en stark kvinna är eller förväntas vara i de verk som studeras? . LÄS MER
4. "De ska se vem de haver stungit"
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humanioraSammanfattning : Den svenska flickboken hade sina glansdagar på 30-talet och fanns förr i många bokhyllor i svenska hem. Vi minns att den handlade om flickor, deras problem, uppväxt och ”väntan på den rätte” samt att de alla var rätt lika och följde samma mall. LÄS MER
5. Sjungom studentens lyckliga dag
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur synen på kvinnors rätt till högre studier framställs i den äldre svenska flickboken med bakgrund mot 1927 års skolreform och skolkommissionerna från 1918 och 1923, samt om den bild som förmedlas är av det äldre, patriarkala slaget eller mer modern och självständig i sin utformning. Vidare ämnar jag redogöra för dåtidens samhälleliga debatt rörande vidarestuderande kvinnor samt huruvida flickböckerna presenterar en realistisk bild av sin samtid. LÄS MER