Sökning: "flickor språk genus"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden flickor språk genus.

  1. 1. Fotbollsspelande flickor och emotionella pojkar : En läromedelsanalys i svenska ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ronja Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching material analysis; gender; gender perspective; feminine; masculine; Läromedelsanalys; genus; kön; genusperspektiv; kvinnligt; manligt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka läromedel för svenskämnet i årskurs 3 ur ett genusperspektiv med avseende på gestaltningen av pojkar och flickor. Anledningen till undersökningen är på grund av avsaknaden av obligatorisk granskning av läromedel inom skolväsendet. LÄS MER

  2. 2. "Det är inte coolt att skriva långa och bra texter" : Hur lärare arbetar med skrivförmågan och skillnader mellan pojkar och flickor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emma Klarqvist; [2021]
    Nyckelord :Writing skill; gender; elementary school; genre pedagogy; writing proficiency; Skrivförmåga; genus; grundskola; skrivundervisning; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur lärare arbetar med skrivförmågan i årskurs 4–6 och om de ser några skillnader inom skrivförmågan mellan pojkar och flickor samt hur de i så fall motverkar dessa skillnader. Nejman (2020) menar att skillnaderna i betyg mellan pojkar och flickor är ett av skolans största likvärdighetsproblem. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsens inverkan på elevers förmåga att lösa matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Frida Olsson; Evelina Wessberg; [2021]
    Nyckelord :Matematiska textuppgifter; läsförståelse; sociokulturellt; genus; semiotiska resurser; matematik; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om läsförståelse har en möjlig inverkan när elever ska läsa och lösa matematiska textuppgifter. Förutom ett sociokulturellt synsätt på lärande utgår studien från aspekter av semiotiska resurser och genus för att belysa språkliga hinder och möjligheter i uppgiftstexter samt hur könsskillnader kommer till uttryck och problematiseras. LÄS MER

  4. 4. Var har de gömt de indiska kvinnorna? : En analys av svenska och indiska läromedel ur ett genuspersperktiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Gender; India; schoolbooks; gender equality; Genus; Indien; läromedel; jämställdhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see how the male and female gender are portrayed in the schoolbooks that the pupils daily meet in the Swedish and Indian school. The gender regime is what we find as a normal behavior for the two binary genders, meaning how we want them and how we expect them to be. LÄS MER

  5. 5. Feminint, maskulint eller könsöverskridande? - En studie om könsstereotyper i svenska filmer för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Johansson; Julia Kron; [2020]
    Nyckelord :Film; Förskola; Genus; Könsnormer; Könsroller; Könsstereotyper;

    Sammanfattning : Med digitaliseringens framträdande roll i förskolan har film blivit ett användbart verktyg i den pedagogiska verksamheten. En fråga att ställa i sammanhanget är därmed om pedagoger uppmärksammar genus i valet av barnfilmer såväl som det görs i valet av barnböcker? Syftet med denna studie är att analysera könsnormer som framträder i filmer, serier och videoklipp som visas i förskolan. LÄS MER