Sökning: "flickors läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden flickors läsning.

  1. 1. Pojkar och flickors skilda läsförmågor : En litteraturöversikt om vad som kan förklara pojkar och flickors skilda läsförmågor och hur lärare kan arbeta för att kompensera för dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tova Sköld; Ida Wirén; Emelie Eriksson Hayward; [2023]
    Nyckelord :reading skills; primary school; boys and girls; läsförmåga; lågstadiet; pojkar och flickor;

    Sammanfattning : Forskning visade att cirka var fjärde pojke har svårigheter med läsningen. Att läsförmågan är mer bristande hos pojkar än hos flickor kan resultera i en senare språkutveckling och vara avgörande för pojkars prestation inom alla skolämnen. LÄS MER

  2. 2. Att väcka eller släcka läsengagemang : En studie om lärares erfarenheter av och elevers inställning till läsning på mellanstadiet utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Elin Axén Ahl; Klaudia Kuchta; [2022]
    Nyckelord :Läsengagemang; genusperspektiv; motivation; svenskundervisning i åk 4-6; läsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att upptäcka mellanstadieelevers läsengagemang av skönlitteratur i svenskundervisningen. Studiens fokus ligger på lärares erfarenheter av och elevers inställning till läsning utifrån ett genusperspektiv. Vidare uppmärksammas lärares val av metoder i undervisningen för att skapa engagemang i läsningen. LÄS MER

  3. 3. Läsvanor, läsattityder och läsmotivation hos högstadieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Kristoffer Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Läsvanor; läsattityd; läsmotivation; läsförmåga; Self determination theory; svenska som andraspråk; högstadieelever.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka tio femtonåriga andraspråkstalande pojkars och flickors läsvanor, läsattityder och läsmotivation samt att försöka identifiera faktorer som främjar högstadieelevers läsning. Vid datainsamlingen nyttjades semistrukturerade intervjufrågor samt en aktualiserad och reviderad variant av PISA:s elevenkät från 2018. LÄS MER

  4. 4. Skillnader i pojkars och flickors läsinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Arvebro-Sjöö; Angelika Svensson; [2021]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; könsskillnader; läsinlärning; lässtrategier; motverka skillnader;

    Sammanfattning : Finns det skillnader mellan pojkar och flickors läsinlärning och vilka eventuella konsekvenser har det för undervisningen? Syftet med denna kunskapsöversikt är att ge en överblick över kunskapsläget inom läsinlärning för barn med särskilt fokus på motverkandet av skillnader utifrån kön. I denna kunskapsöversikt söker vi därför svaren på frågorna: Vilka faktorer förs fram av forskning som kan förklara pojkar och flickors skillnader i läsinlärning? Hur kan denna kunskap användas för att motverka skillnaderna?   Vi har sökt material genom databassökningar och bearbetat de texter vi valt genom en tematisk metod. LÄS MER

  5. 5. Läsundervisning från ett lärarperspektiv : En studie om lärares uppfattningar av skillnader i pojkars och flickors läsattityder i årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Johanna Linnér; [2020]
    Nyckelord :reading comprehension; reading attitudes; reading; boys and girls; differences; norms; läsförståelse; läsattityder; läsning; pojkar och flickor; skillnader; normer;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att öka kunskapen om lärares uppfattningar kring pojkars och flickors attityder och eventuella resultatskillnader inom läsning och läsförståelse. Detta gjordes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fem lärare. LÄS MER