Sökning: "flipp eller flopp"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden flipp eller flopp.

  1. 1. Medlemskap i EMU- flipp eller flopp? : En tidsserieanalys över hur Estlands ekonomiska tillväxt påverkats av anslutningen till EMU

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Matilda Nordell; Ebba Myhrman; [2022]
    Nyckelord :EMU; economic growth; monetary union; time series analysis; Estonia; ARDL; EMU; ekonomisk tillväxt; valutaunion; tidserieanalys; Estland; ARDL;

    Sammanfattning : År 2011 uppfyllde Estland Maastrichtkriterierna, kraven för att ingå i den Europeiska Monetära Unionen (EMU) och kunde därför ansluta sig till valutaunionen. Enligt teori och tidigare forskning förväntas ett lands ekonomiska tillväxt påverkas positivt av ett medlemskap i en valutaunion. LÄS MER

  2. 2. Digital onboarding - flipp eller flopp? : Om upplevelsen av onboardingprocessen på distans under pandemin och medarbetarnas organisatoriska engagemang

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Martina Wihlborg; Regina Kokkonen; [2022]
    Nyckelord :Onboarding; organisationsengagemang; affektivt engagemang; normativt engagemang; kontinuitetsengagemang;

    Sammanfattning : Onboarding är en längre introduktionsprocess som sker i början av en anställning därmedarbetaren socialiseras in i, och får ta del av organisationens mål och värderingar.Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan upplevelsen av enonboardingprocess på distans för de som anställts under pandemin och hur de sedanupplever sitt organisatoriska engagemang. LÄS MER

  3. 3. Garanterade tidiga stödinsatser - flipp eller flopp : En studie om speciallärarens kompetens i förskoleklassen och om kartläggningsmaterialet Hitta språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ewa Axelsson; Åsa Björling; [2021]
    Nyckelord :Hitta språket; läsa skriva räkna - en garanti för tidiga insatser; speciallärarens roll; tidig identifiering; tidiga stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur speciallärarens arbetsuppgifter har förändrats efter införandet av Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser och det obligatoriska kartläggningsmaterialet Hitta språket för förskoleklass. Frågeställningarna i studien fokuserar på om speciallärarens kompetens nyttjas i samråd med lärare i förskoleklass gällande särskild bedömning, planering av eventuella stödinsatser och uppföljning av tidiga stödinsatser. LÄS MER

  4. 4. Flipp eller flopp : En studie av effekterna efter införandet av Maritime Single Window

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Erik Edgren; Jesper Häggkvist; [2018]
    Nyckelord :Maritime Single Window; MSW; 2010 65 EU; FAL-Konventionen; Svensk Sjöfart;

    Sammanfattning : International Maritime Organisation (IMO) har under många år arbetat för att förenkla och harmonisera det administrativa arbetet för fartyg vid hamnanlöp från internationell resa. Syftet har varit att minimera data och förenkla deklarationer och dokument som skall rapporteras till myndigheter i det land som fartyget anlöper. LÄS MER

  5. 5. Flipp eller flopp : En undersökning om hur flipped classroom används i matematiken i skolans yngre år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Madelene Holmberg; [2017]
    Nyckelord :Aktivt lärande; Digitala verktyg; Flipped classroom; Matematik; Peer instruction; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med den här fallstudien var att se hur några lärare och elever i årskurs 1-3 arbetar med flipped classroom och vilken inställning de har till arbetssättet, samt vilka för- och nackdelar det finns med metoden. Studien gjordes som en kvalitativ undersökning där både intervjuer, klassrumsobservationer och enkätundersökningar har använts för att ta reda på lärarnas och elevernas personliga uppfattningar och erfarenheter. LÄS MER