Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Behovet av ultimata upplevelsen : En fenomenologisk studie om erfarenheter av att falla in i flow 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Josephine Westerblom; [2022]
    Nyckelord :Flow; behovsteori; trygghet; självkänsla; självförverkligande;

    Sammanfattning : Denna studie har en fenomenologisk utgångspunkt och syftar till att belysa unga vuxnas erfarenheter när det gäller att hamna i flow. Detta analyseras med stöd av behovs- och flowteorin. Ambitionen för arbetet är att tydliggöra skolans möjligheter att använda flow i estetisk verksamhet. LÄS MER

  2. 2. "Verkligheten anropar!" : En kvalitativ studie om upplevelsen av flow och immersion för användare av Mutiplayer FPS-spel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Ida Johansson; Andreas Goldmann; [2021]
    Nyckelord :Flow; Immersion; FPS; Flow theory; Flow; Immersion; FPS; Flow theory;

    Sammanfattning : Användarupplevelse anses vara en viktig aspekt inom dagens spel och utgör en betydande roll för framgång inom branschen. Flertal funktioner bör beaktas vid utvecklingen av optimal upplevelse och eftersom spelindustrin ständigt utvecklas måste även människans kunskap om komponenterna som skapar den optimala upplevelsen utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Äventyrsguiders upplevelse av flow vid utomhusaktiviteter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Jennifer Engelbrektsson; Jennifer Lundvall; [2020]
    Nyckelord :Flow; outdoor activity; adventure guide; Flow; utomhusaktivitet; äventyrsguide;

    Sammanfattning : Detta är en studie vars syfte var att undersöka hur äventyrsguider upplever en känsla av flow när de utför olika typer av utomhusaktiviteter. Studien har riktat in sig på flowteorin, då det är en känsla som många troligtvis kan relatera till. LÄS MER

  4. 4. "Varför blir den röd?" : En kvalitativ fallstudie om hur gränssnitt kan utformas för att öka webbredaktörers möjlighet till flow i arbetet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Märta Lönnaeus; Kim Minkkinen; [2018]
    Nyckelord :Flow theory; Feedback; Difficulty; Proficiency; Web editor; Interface; Case study; Qualitative study; Flowteorin; Feedback; Svårighetsgrad; Kunskapsnivå; Webbredaktör; Gränssnitt; Fallstudie; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur ett digitalt gränssnitt kan utformas för att hjälpa redaktörer i det dagliga arbetet, med fokus på förutsättningarna för flow i arbetsprocessen. Termen flow refererar till Csikszentmihalyis teori kring ett tillstånd där personen blir helt uppslukad av en aktivitet utan självreflektion och självmedvetenhet, med en känsla av kontroll över situationen. LÄS MER

  5. 5. Skillnader i upplevelsen av flow under ett styrketräningspass, beroende på kön och tränad tid

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jeanette Fredriksson; [2015]
    Nyckelord :flow; flowupplevelse; styrketräning; gym; könsskillnader;

    Sammanfattning : Det finns en rad olika orsaker till att människor börjar, upprätthåller och fortsätter med fysisk aktivitet i olika former. Två troliga orsaker är tidsaspekten d.v.s. LÄS MER