Sökning: "flyktingar och skola"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden flyktingar och skola.
1. Flyktingars problem och behov vid social integration : En systematisk litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Background: Integration policy and immigration policy advocate for the needs of refugees, protection and integration into society. Measures through policies have been arranged to facilitate integration, but there are problems with the implementation of a successful integration policy for refugees. LÄS MER
2. Ensamkommande barn-från ankomst till inkomst : En kvalitativ studie om upplevelser av socialtjänstpersonal om ensamkommande barn som har anlänt i Sverige år 2015 och senare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Under 2015 ansökte 35 369 ensamkommande barn om asyl i Sverige, vilket var en kraftig ökning jämfört med tidigare och senare åren. Det fanns tidigare brister i socialtjänstens ansvarsutövning gentemot ensamkommande barnen även under normala omständigheter. LÄS MER
3. Mottagande av nyanlända elever i den svenska skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : De senaste åren har en stor ström av flyktingar kommit som nyanlända till Sverige. Enligt Skollagen (8 §) ska alla elever ska ha tillgång till en likvärdig utbildning oavsett geografisk hemvist eller sociala och ekonomiska förhållanden, därför har syftet med denna uppsats varit att göra en fallstudie över hur en svensk skolas mottagande av nyanlända elever ser ut och eventuellt kan förbättras. LÄS MER
4. "Vi och dom" : En kvalitativ studie om hur pedagoger ser på utmaningar i arbetet med nyanlända elever när det gäller att de ska uppnå målen i skolan samt inkluderas i skolan och i samhället
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger ser på utmaningar i arbetet med nyanlända elever när det gäller att de ska uppnå målen i skolan samt inkluderas i skolan och i samhället. Med avseende på inkludering låg fokus på att undersöka hur skolan arbetar med placering och kartläggning av de nyanlända elevernas kunskaper, samt vilka stödinsatser som kan erbjudas av pedagoger. LÄS MER
5. Ny i Sverige, ny på bostadsmarknaden : En studie om asylsökande och nyanländas boendesituation
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Sweden has had an increase in refugees in recent years, while the situation in the housing market has been increasingly constrained. Housing has in earlier research been shown to form an important part of the integration of refugees in society. LÄS MER