Sökning: "flyta sjunka"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden flyta sjunka.

  1. 1. “För den här är stor och vindruvorna är liten. Och det är därför de sjunker och den här flyter. Tror jag.“ : -En studie av vuxnas inflytande i förskolebarns utveckling och lärande inom naturvetenskap.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Hilma Andersson; Paulina Englundh; [2023]
    Nyckelord :förskola; naturvetenskap; flyta sjunka;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie är en tematiskanalys av barnens undersökande förmågor i naturvetenskapliga aktiviteter. Denna studie har observerat och analyserat barnens undersökande vid en viss utvald naturvetenskaplig aktivitet. LÄS MER

  2. 2. Designbaserad studie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka med förskolebarn. : "Vattnet har muskler" och myntet är "starkt"!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kornelia Trzeciak; Olga Ten; [2023]
    Nyckelord :float and sink; everyday concepts; previous experiences; metaphors; correct scientific explanations; flyta och sjunka; vardagsbegrepp; tidigare erfarenheter; metaforer; korrekta vetenskapliga förklaringar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about how an investigative approach can be used as a valuable platform to develop preschool children's understanding of the physical phenomenon of floating and sinking. The participants were 4–5-year-old children from a preschool in Central Sweden. LÄS MER

  3. 3. Fysikundervisning med och utan stöttning : En designstudie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Amanda Olsson; Sofia Söderberg; [2023]
    Nyckelord :float sink; hands-on-activity; interplay; preschool teatcher; scaffolding; Barnutforskande; flyta sjunka; förskollärare; samspel; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur ett stöttande arbetssätt utvecklar barns ämneskunskaper i undervisning om flyta och sjunka som fenomen. I studien deltog förskolebarn i åldrarna två till fem år, som gick på en åldersblandad avdelning i en förskola i Mellansverige. LÄS MER

  4. 4. “Varför sjönk dom?” : Ett utforskande av fenomenen flyta och sjunka med de yngre barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Abenius; Emilia Kortman; [2023]
    Nyckelord :Float and sink; Physical phenomena; Preschool; The younger children; Variation theory; De yngre barnen; Flyta och sjunka; Fysikaliska fenomen; Förskola; Variationsteorin;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how 2-4-year-oldsexplore the physical phenomena of floating and sinking, and how a practicalactivity can contribute to development and learning. To respond to the study,observation was chosen as the method where a designed activity with thevariation theory as support was conducted in three groups of children, theactivity was then divided into four phases for us students to get a clearerstructure. LÄS MER

  5. 5. Den flyter! Den sjunker! : Barns hypoteser kring det fysikaliska fenomenet flyta-sjunka i olika vätskor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Fanny Nilsson; [2022]
    Nyckelord :densitet; flyta; fysik i förskolan; olika vätskor; sjunka.;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to examinate how preschool children reasoning about different objects possibilities to float or sink in different liquids. The liquids we used was water, milk and oil. Four children in the age 4–6 years old participated in this study. The method that has been chosen is interviews and observations. LÄS MER