Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 285 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskollärarens syn på fysisk aktivitet och lärande : Barns möjligheter till fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonna Andersson; Reneé Giallousis; [2024]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; rörelse; lärande; barns behov; förskollärares syn; förskollärares uppfattningar; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera förskollärares uppfattningar om fysisk aktivitet och lärande då svenska forskningsstudier visar att förskolebarnen idag rör på sig för lite. Studien har ge- nomförts med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod, där tre förskollärare har intervjuats kring deras uppfattningar, medvetenhet och engagemang, samt hur de ser på möjligheterna att skapa en utbildning med fysisk aktivitet som verktyg. LÄS MER

  2. 2. “Vi ska ju på något sätt representera samhället och samhället är inte bara kvinnor” : En kvalitativ intervjustudie om manliga förskollärares uppfattningar av att vara man i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Lampe; Linnéa Engelholm; [2024]
    Nyckelord :Män i förskolan; manliga förskollärare; män i kvinnodominerat yrke; uppfattningar; genus.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Förskolans skattkarta: att arbeta med resurser i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskolans resurser för de barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Betty Persson; [2024]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; kvalitet; resurser; ramfaktorer; inkludering; likvärdig förskola;

    Sammanfattning : Denna studie har för avsikt att undersöka vilka resurser förskolan har för att kunna möta barns behov av stöd i relation till förskolans kvalitetskrav. Detta undersöks genom intervjuer med yrkesverksamma i förskolan med olika yrkesroller. LÄS MER

  4. 4. Musikens roll i förskolans praxis : Syften, tillämpningar och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Grenmyr; Felicia Börjesson; [2024]
    Nyckelord :Artefakter; Barn; Förskola; Förskollärare; Musik; Pedagogiskt verktyg; Samspel;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv med syfte att synliggöra hur förskollärare använder musik i förskolemiljön och att klargöra dess syfte i undervisningen. Studiens mål är att identifiera de faktorer som påverkar användningen av musik i pedagogiska sammanhang samt att utvärdera förskollärares medvetenhet och kunskap kring ämnet. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie om förskollärarens syn på flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Andersson; Therese Svensson; [2024]
    Nyckelord :Multicultural preschools; preschool; language; second language; two to six year old; children; Flerspråkighet; förskola; språk; modersmål; två till sex år; barn;

    Sammanfattning : Flerspråkighet blir allt vanligare i svenska förskolor. Tidigare forskning visar att förskollärare känner en osäkerhet inför arbetet med flerspråkighet. Denna kvalitativa studie vill skapa förståelse för förskollärarnas olika uppfattningar om arbetet med flerspråkighet. LÄS MER