Sökning: "förskollärare"

Visar resultat 16 - 20 av 227 uppsatser innehållade ordet förskollärare.

  1. 16. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Malmberg; Emilia Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; material; miljö; naturvetenskap; sociokulturell teori; undervisning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER

  2. 17. När det brinner i knutarna : En studie om vad pedagoger i arbetslag har för förväntningar på specialpedagoger i förskolan och vilka möjligheter specialpedagoger har att kunna möta dessa förväntningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Deiters; Eva Widmark; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagog; förskola; yrkesroll; relationskompetens; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vad pedagoger i arbetslag har för förväntningar på specialpedagogen i förskolan och hur specialpedagogen i sin tur kan möta dessa förväntningar i relation till sitt uppdrag. För att kunna undersöka det har vi valt att använda oss av en kvalitativ forskningsansats bestående av semistrukturerade intervjuer med nio respondenter (tre barnskötare, tre förskollärare och tre specialpedagoger) som arbetar i eller mot förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 18. Inflytande, musikundervisning och språkutveckling bildar en treenighet : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emilia Törnäng; Erika Truedsson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; inflytande; musikundervisning; rytmik; sång; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares uppfattningar kring barns inflytande i musikundervisningen som kan bidra till barns språkutveckling. Detta genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  4. 19. ”Plan A faller alltid, ha plan B och plan C i bakhuvudet” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Sara Teodorsson; Alva Wetter; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Gruppstorlek; Organisatoriska förutsättningar; Undervisning; Utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Bronfenbrenners ekologiska systemteori undersöka hur förskollärare beskriver sin uppfattning av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver de organisatoriska förutsättningarna kopplat till barngruppen i verksamheten samt vilka verktyg förskollärare beskriver att de använder sig av för att främja barns lärande och utveckling utifrån barngruppens storlek. LÄS MER

  5. 20. Barns övergång från förskola till förskoleklass : En kvalitativ studie om förskollärare och förskoleklasslärares erfarenheter av en trygg övergång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Vicktor von Knorring; Clara Rönnevall; [2023]
    Nyckelord :Övergång; förskola; förskoleklass; trygghet; förskollärare; förskoleklasslärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares och förskoleklasslärares erfarenheter av övergångar från förskola till förskoleklass. Fokus i studien är att se hur förskollärare och förskoleklasslärare arbetar för att skapa trygghet i en övergång. LÄS MER