Sökning: "fokusgrupper förskola"
Visar resultat 16 - 20 av 77 uppsatser innehållade orden fokusgrupper förskola.
16. Pedagogers syn på musik som språkutvecklande verktyg : På förskolan och öppna förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Inledning: Idén till denna studie framkom efter vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) från förskollärarprogrammet på Högskolan Väst. Musiken och sången finns alltid närvarande genom sångstunder, spontansång vid matbordet eller i form av sångtexter och noter uppsatta på väggarna. LÄS MER
17. ”Man känner sig otillräcklig” : En kvalitativ studie om pedagogers förhållande till känslor i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagoger beskriver att de bemöter känslor i förskolan. Följande frågeställning fokuseras i studien: Hur beskriver pedagoger att de förhåller sig till och bemöter känslor i förskolan? Studien är genomförd med fokusgruppsintervju som metod där tio yrkesverksamma pedagoger i förskolan deltagit i tre olika fokusgrupper. LÄS MER
18. Att bli en önskvärd samhällsmedlem : Om förskollärares styrning i barns lek
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka föreställningar om leken i förskolan där fokus är förskollärares roll och styrning i leken. Empirin utgår från kvalitativa intervjuer i form av fokusgrupper och individuella intervjuer med förskollärare verksamma i svenska förskolor. Studiens analysarbete bygger på en diskursanalys. LÄS MER
19. "Alla får ju inte rätt till utbildning" : En fokusgruppp studie om hur förskollärare uttrycker sig om idén att alla barn har rätt till utbildning inom den svenska förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare uttrycker sig om idén att alla barn har rätt till utbildning och deras tankar om det. Forskningsfrågorna är följande: Hur beskriver förskollärare barns rätt till utbildning? Vilka aspekter anser förskollärare finns som påverkar barns rätt till utbildning? Studien är genomförd med två fokusgrupper med 2 respektive 3 legitimerade förskollärare i varje grupp. LÄS MER
20. "...Man ska ju inte vara Einstein redan vid 3 års ålder..." : En studie av vårdnadshavares konstruktioner av undervisning i förskolan
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Begreppet undervisning har lyfts in allt mer i förskolans verksamhet och förtydligats i förskolans kommande läroplan som blir verksam 2019. Studien syftar till att undersöka hur vårdnadshavare konstruerar förskolans undervisningsuppdrag för att utveckla förståelse för vårdnadshavares perspektiv och deras förväntningar på verksamheten. LÄS MER