Sökning: "fokusgruppmetod"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet fokusgruppmetod.

  1. 1. Didaktiska motvindar i förskollärarens ledarskap : En kvalitativ studie gällande förskolläraresundervisningsansvar och ledarroll i arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Svensson; Jessica Wallerstein; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Undervisning; Ledarskap; Ledarroll; Ansvar; Förutsättningar; Möjligheter; Utmaningar; Didaktik; Didaktisk grund; Didaktiska nivåer; Didaktiska komponenter; Didaktisk stämmor;

    Sammanfattning : Förskollärares ansvar är att leda undervisningen i riktning mot målområdena i förskolans läroplan, under genomförandet och vid planeringen av undervisningen (Skolverket 2018). Studiens intention är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar tillsammans om sina didaktiska möjligheter som handlar om att reflektera och utveckla den undervisning som sker. LÄS MER

  2. 2. "Man vill framstå som något man kanske egentligen inte är" : En kvalitativ intervjustudie om den roll sociala medier spelar i sex unga kvinnors inställning till ideal.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Felicia Pålsson; Michelle Hammensjö; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur idealhets uppfattas samt hur den kan ha en eventuell påverkan på sex unga kvinnors självbild. Studien kommer besvara följande fyra forskningsfrågor utifrån en kvalitativ intervjumetod kombinerat med en fokusgruppmetod; (1) Hur upplever sex unga kvinnor att idealhets sprids online respektive offline? (2) Kan ideal ses som en nödvändighet i kvinnornas identitetsskapande, och på vilka sätt? (3) Finns det något gemensamt ideal hos kvinnorna och vart sprids detta främst? (4) Vilka eventuella konsekvenser anser kvinnorna kan vara ett resultat av idealhets? Det insamlade materialet har analyserats med hjälp av Goffmans dramaturgiska perspektiv, social comparison theory och self- discrepancy theory. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeuters resonemang kring preventiva och hälsofrämjande insatser för äldre samt hur dessa kommuniceras inom och mellan vårdnivåer

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnea Körlof; [2021]
    Nyckelord :Occupational theraphy; elderly; healthpromotion; healthprevention;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters resonemang kring preventiva och hälsofrämjande insatser för äldre och deras erfarenheter av hur dessa insatser uppmärksammas och kommuniceras inom och mellan olika vårdnivåer. För att besvara syftet har fokusgruppmetod använts för datainsamling. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogers didaktiska metoder vid autismspektrumtillstånd och försenad/avvikande språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Åsa Bengtsson; Sandra Johansson; [2020]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; förskola; asc; didaktiska metoder; akk; takk; ast; förskolan; early childhood education; specialpedagoger; special educators;

    Sammanfattning : Inledning: Studien handlar om de didaktiska metoder som finns för att stötta språkutvecklingen hos barn med autismspektrumtillstånd och hur specialpedagoger i förskolan arbetar för att stötta barnen och pedagogerna. Syfte: Studiens syfte är att ge en överblick över de metoder och strategier specialpedagoger rekommenderar personal i förskolan att använda för att stötta språket hos barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER

  5. 5. Kärnfull riskkommunikation -En komparativ fokusgruppsstudie om förutsättningar för riskkommunikation vid saneringsarbetet efter en hypotetisk kärnteknisk olycka

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Isac Danielsson; Hugo Öhman; [2020]
    Nyckelord :Risk communication; risk perception; nuclear power; radiation; focus group; comparative; Chernobyl; Riskkommunikation; riskperception; kärnkraft; strålning; fokusgrupp; komparativ; Chernobyl;

    Sammanfattning : This paper uses a comparative focus group method to explore the conditions for risk communication after a hypothetical nuclear accident requiring decontamination. This is achieved by examining and comparing how older men and younger women express their deeper thoughts and ideas about risk and risk communication, and possible dilemmas they might face in the event of such an accident. LÄS MER