Sökning: "fokusgruppsamtal"

Visar resultat 6 - 10 av 151 uppsatser innehållade ordet fokusgruppsamtal.

  1. 6. “Man går in på Youtube sen hittar man danserna och sen dansar man såhär” : En barndomsstudie med inriktning digitalt medierad dans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tilde Freiholtz; Elin Veberg; [2023]
    Nyckelord :aesthetics; dance; preschool; childhood; sociology of childhood; children s perspective; digitalization.; estetik; dans; förskola; barndom; barndomssociologi; barns perspektiv; digitalisering.;

    Sammanfattning : Studiens syfte består av två delar där första delen handlar om att närma oss barns perspektiv gällande estetik där dans i förskolan är centralt. Detta genom att undersöka vilka kunskaper barn besitter om dans samt hur de förmedlar dessa. LÄS MER

  2. 7. ”Det är som en dikt egentligen, men ändå inte” : Gymnasieungdomars samtal om den lyrik de läser på sin fritid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cajsa Ranglin; [2023]
    Nyckelord :upper secondary school; Swedish; poetry; affect-based strategy; reader-response; gymnasieskolan; svenska; lyrik; affektiv utvärdering; reader-response;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att det finns en diskrepans mellan poesiläsningen i skolan och gymnasieungdomars fritidsläsning av poesi är syftet med studien att ge ett kunskapsbidrag om vilka spår av svenskämnet som kan urskiljas ur ungdomars samtal om den lyrik de läser på fritiden. För att möta studiens syfte har följande frågeställningar besvarats (1) Vad präglar gymnasieungdomars val av lyrik? (2) Hur präglas lyriksamtalen av ämnesspecifikt språk? (3) Vad kan framträda i lyriksamtal när gymnasieungdomar själva väljer lyrik utifrån vad de läser på fritiden? Metoden som användes var fokusgruppsamtal med 16 ungdomar som läser kursen svenska 3. LÄS MER

  3. 8. ”Och min värld har blivit större”- En studie om flerspråkiga identiteter i dagens Sverige

    Master-uppsats,

    Författare :Vesna Bušić; [2022-11-02]
    Nyckelord :agency; flerspråkighet; identitet; identitetsförhandlingar; modersmål; svenska som andraspråk; positionering; språkbyte och språkbevarande; språk som kulturellt kapital;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa hur fyra personer som kom till Sverige som flyktingbarn från Bosnien under 1990- talet förhandlat sina identiteter utifrån språk, valmöjligheter och agency. I studiens fokusgruppsamtal där deltagarna, som är i 30-årsåldern idag, diskuterar användning av sina språk får vi insikt i hur de positionerar sig och positioneras av andra så väl i samtalet som i sina berättelser om språkanvändningen över tid. LÄS MER

  4. 9. En allvarlig folksjukdom – representationer av depression i Socialstyrelsens riktlinjer för vård av depression och ångestsyndrom

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Anna Ahlbertz; Cornelia Forsberg; [2022-02-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka representationer av depression som har företräde i Socialstyrelsens riktlinjer för vård av depression och ångestsyndrom, vilka subjektspositioner som blir möjliga för deprimerade patienter, samt hur förståelsen upprätthålls och utmanas av vårdpersonal. Uppsatsen var en kvalitativ studie i två delar. LÄS MER

  5. 10. Att främja fonologisk medvetenhet och förmåga hos yngre barn : Uttalanden från sex förskollärare om förhållningssätt och aktiviteter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karolina Jansson; Samira Karakurt; [2022]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet och förmåga; material; förskollärarnas förhållningssätt och medvetenhet; interaktion; delad uppmärksamhet stöttning; proximal utvecklingszon och artefakt;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie är baserad på fokusgruppsamtal med förskollärare från tre olika förskolor och syftar till att undersöka förskollärares erfarenheter av att arbeta didaktiskt med förskolans yngsta barn (1–3 år) och deras fonologiska medvetenhet och förmågor. I relation till aktuell forskning diskuterar studien vad förskollärares förhållningssätt kring fonologisk medvetenhet och förmågor har för betydelse för att erbjuda ett didaktiskt språkfrämjande arbete. LÄS MER