Sökning: "folk demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden folk demokrati.

  1. 1. Bildning i demokratins tjänst : En idéanalys av Natanael Beskows bildningssyn 1920–1932

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Idéhistoria

    Författare :Oskar Igeland; [2023]
    Nyckelord :bildning; folkbildning; folkhögskola; kristendom; demokrati; arbetarrörelsen; hemgård; Birkagården; Birkagårdens folkhögskola;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to present, contextualize and interpret the educational philosophy of Natanael Beskow between 1920–1932. The examined source material consists of articles published in the journal Studiekamraten which ordinated from Birkagården folk high school (Birkagårdens folkhögskola) where Beskow served as principal. LÄS MER

  2. 2. Konflikter mellan massövervakning och skydd av sexuella övergrepp på barn : En argumentationsanalys av rättigheter och demokrati som rör ”chat control”

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Sanna Öman; [2023]
    Nyckelord :Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council laying down rules to prevent and combat child sexual abuse; Chat control; Skydd av sexuella övergrepp på barn; Digital massövervakning; Tystnadsspiral; Yttrandefrihet; Deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : The European Commission has put forward a legislative proposal titled Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council laying down rules to prevent and combat child sexual abuse, also known as chat control. The legislative proposal has sparked a polarized debate. LÄS MER

  3. 3. "För att få vara någon annan en stund" : En undersökning om varför man ska läsa skönlitteratur i folkhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Loyd; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; didaktiska frågor; erfarenhetspedagogik; folkhögskola; legitimering; litteratursyn; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur några lärare på X folkhögskola resonerar om varför man ska läsa skönlitteratur inom ramen för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk, i folkhögskola. Att undersöka hur man kan legitimera arbete med skönlitteratur inom denna skolform, särskilt som skönlitteraturen numera utsätts för aldrig tidigare skådad konkurrens från andra medier efter den kulturella vändningen och det vidgade textbegreppets intåg på skolans område, är relevant. LÄS MER

  4. 4. ”DET ÄR INGENTING EN VANLIG SVENSSON SKA HÅLLA PÅ MED” - En diskurspsykologisk analys av hur individer engagerade i utom-parlamentariska politiska rörelser förstår det politiska systemet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Pontus Paulin Hugo; [2022-05-02]
    Nyckelord :representativ demokrati; subpolitik; nya sociala rörelser; framing of political opportunities; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Arbetet syftar till att bidra med kunskap kring hur samhällsmedborgare förstår det politiska systemet i dagens Sverige, med utgångspunkt i debatten kring klimatomställning och hur utom-parlamentariska politiska rörelser som kan kopplas till den debatten tenderar rikta sina krav direkt mot den parlamentariska politiken. Forskningsfrågorna intresserar sig konkret för hur dessa individer upplever sina egna påverkansmöjligheter respektive den parlamentariska politikens handlingsförmåga. LÄS MER

  5. 5. Vad är mänskliga rättigheter i en folkbibliotekskontext? En kvalitativ studie av uppfattningar om mänskliga rättigheter och demokrati ur ett institutionellt perspektiv i svensk folkbibliotekskontext.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Johanna Hjalmarsson; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka synen på mänskliga rättigheter och demokrati i relat-ion till uppfattningar om folkbiblioteket som samhällsinstitution, samt vilken möjlig roll mänskliga rättigheter utifrån detta skulle kunna spela i en folkbibliotekskontext, mot bak-grund av statens människorättsliga skyldigheter. Utifrån kvalitativa intervjuer med folk-bibliotekarier, knutna till ett genomfört demokratiprojekt som fallkontext, och kvalitativ innehållsanalys av två nationella bibliotekspolicydokument, har primärmaterialet tagits fram. LÄS MER