Sökning: "folk music education"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden folk music education.

  1. 1. "När man lägger på hi-haten får man lära om sig": En kvalitativ studie som prövar ett nytt material inom linjärt trumspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kristian Lindberg; Fred Kennberg; Victor Morand; [2022]
    Nyckelord :Instrumentalövning; Linjärt trumspel; Lustfylld övning; Musikpedagogik; Trummaterial; Övningsmotivation; Utbildningsvetenskap; Instrument practice; Joyful practice; Linear drumming; Music pedagogy; Practice motivation; Teaching material; Educational science; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The inspiration to design our own teaching material came from a musical meeting where we expressed an interest in linear drumming. The ambition for the actual creation was based on the lack of a material for drummers at an intermediate level to a more advanced level in linear drumming. LÄS MER

  2. 2. "Den första musikläraren som kom måste ju garanterat varit en musiker": En fenomenografisk studie om musiklärares förväntningar och förutsättningar till ett musikerskap under ett yrkesliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sara Kowalski; Love Becker; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; Livslångt lärande; Musiker; Musikerskap; Musiklärare; Yrkesidentitet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Lifelong learning; Musician; Musicianship; Music teacher; Professional development; Professional identity; Educational science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Intresseområdet som la grunden för studien baseras på våra egna tankar om att upprätthålla ett musikerskap i kombination med vårt framtida arbete som musiklärare. Syftet med studien är att undersöka musiklärares uppfattningar kring deras eget musikerskap i kombination med en musiklärargärning. LÄS MER

  3. 3. "Folk skulle tro att jag var värsta plugghästen": Ett arbete om pluggkultur och förväntningar på det estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Markus Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Estetiska programmet; Genus; Högstadiet; Kön; Musikundervisning; Normer; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Gender; High School; Music Education; Norms; Sex; the Aesthetic Program; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur killar på ett estiskt program med inriktning på musik upplever hur det är att studera på gymnasiet och hur detta skiljer sig från deras högstadietid. Arbetet har ett tydligt genusperspektiv där jag försöker förstå varför killar generellt presterar sämre än tjejer i grundskolan och om det förändras när de studerar vid estiska programmet. LÄS MER

  4. 4. Prestera mera! : En diskurspsykologisk studie i lärares förhållningssätt till prestationsångest hos elever i musikundervisning på gymnasie- och folkhögskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sofia Tåhlin; [2021]
    Nyckelord :Performance anxiety; Music education; Focus Groups; Discourse psychology; Prestationsångest; Nervositet; Musikundervisning; Fokusgrupper; Diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa vilka olika diskursers som kommer till uttryck när musiklärare i gymnasie- och folkhögskolan talar om fenomenet prestationsångest hos elever och hur de arbetar med det i sin undervisning. Diskurspsykologi utgör den teoretiska grunden för studien och tillämpade datainsamlingsmetoden är fokusgrupper. LÄS MER

  5. 5. Spela gôbbarna så? En intervjustudie kring Leif Stinnerboms, Mats Berglunds och Mats Edéns revitaliseringsarbete av värmländska folkmusikuppteckningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Petter Ferneman; [2020]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; folkmusik; musikutbildning; spelman; revitalisering; tradition Educational Science; Music Education; folk music; revitalisation; “spelman” tradition; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka hur tre värmländska spelmän revitaliserar låtar ur värmländska folkmusikuppteckningar. Målet är att ta reda på vilka parametrar som påverkar hur utövarna tolkar notbilden och huruvida det finns någon hierarki mellan dessa parametrar. LÄS MER