Sökning: "folkSkolan"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade ordet folkSkolan.

  1. 1. Från Luther till Jesus : katekes och kunskapsideal i den svenska folkskolan 1878–1919.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Joel Nordquist; [2023]
    Nyckelord :folkskola; läroplan; undervisningsplan; normalplan; kristendom; kristendomsundervisning; sekularisering.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Det uppväxande släktet : En analys av begreppet ungdom mellan 1750–1850

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Joakim Svensson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay analyses the concept of youth in protocols from rural community councils in the Swedish municipality of Varberg between the years 1750–1850. These protocols contain decision making regarding subjects such as moral behavior, education, and finance. LÄS MER

  3. 3. Vikingen, endast en bärsärk? : En undersökning av grundskolans läroböcker och hur bilden av vikingen skapas

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Angelica Nylén; [2023]
    Nyckelord :Begreppshistoria; Grundskola; Lärobok; Historiebruk; Viking;

    Sammanfattning : KARLSTADS UNIVERSITET Termin: vt 23 Ämne: Kulturstudier Nivå: GrundnivåKurskod: KVGCO2 ABSTRACT Angelica Nylén Vikingen, endast en bärsärk? En undersökning av grundskolans läroböcker och hur bilden av vikingen skapasThe Viking, only a berserker? A study of the role of textbooks and how the image of the Viking is constructedAntal sidor: 39The image of the Viking is more popular than ever, in popular culture there are computer games, TV series and movies. In Sweden children learn about the Vikings in school, but what have children been taught about the Viking? The study uses four different textbooks published 1868-2012 to find out how the Viking has been portrayed over time, Läseboken för folkskolan from 1868, Läseboken för folkskolan from 1935, Lärobok I Fäderneslandets historia from 1964 and Puls Historia from 2012. LÄS MER

  4. 4. Vad ska vi göra med de ”bildbart sinnesslöa” barnen? : En studie av folkskoleinspektörernas berättelser i Värmlands västra inspektionsområde.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Carl Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Hjälpklass; Hjälpundervisning; sinnesslö; specialundervisning; klassificering; inramning; skola; folkskoleinspektion; folkskolan;

    Sammanfattning : Background & Aim: The main focus of this thesis was on the education for children with special needs in western Värmland's region during the period 1946 - 1951. Reports by the school inspector describing the organisation, and the work by different disciplines in the school were studied. LÄS MER

  5. 5. Eleverna vid Smögens ambulerande Lotsbarnskola i mitten av 1800-talet : En studie i utbildningshistoria inom Ämneslärarprogrammet med mikrohistorisk ansats om eleverna och undervisning i den ambulerande Lotsbarnskolan på Smögen år 1866 analyserat ur ett genus- och klassperspektiv.

    L2-uppsats,

    Författare :Lena Hasslöf Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Historia; Utbildningshistoria; Ambulerande skola; Lotsbarnskola; Smögen; Mikrohistoria;

    Sammanfattning : Sammanfattning  De statliga Lotsbarnskolorna bedrev skolverksamhet på drygt tjugo platser runt om på Sveriges kust under åren 1845 – 1925. Lotsbarnskolorna var till en början i de flesta fall ambulerande, vilket innebar att skolverksamheten flyttades mellan två till tre platser under året,  och startades för att skapa möjligheter att föra lotsyrket vidare från far till son då yrket var ett statligt ämbetsmannayrke som krävde utbildning för att ta examen. LÄS MER