Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Från Luther till Jesus : katekes och kunskapsideal i den svenska folkskolan 1878–1919.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
2. Sjunde skolåret : Statens offentliga utredning från (1935) angående sjuårig folkskola Vilka motiv hade statens offentliga utredning angående att införa ett sjunde skolår? Vilka yttranden fanns i det betänkande förslaget SOU 1935:58?
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Folkskollärare – Vilka egenskaper prioriterades av profession och huvudman? : En utbildningshistorisk studie om lärarprofessionens yrkeskrav från lärarkår och huvudman 1910–1920.
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att genomföra fallstudier av besvär som inkommit från yrkesverksamma lärare till domkapitlet gällande tillsättning av lärartjänster inom folkskolan. Huvudsakligen ur ett mikrohistoriskt perspektiv där enskilda lärares åsikter får representera lärarkårens åsikter inom riket. LÄS MER
4. Sexualundervisning i folkhemmet : En queerteoretisk analys över handledningsböcker vid 1943 fram till 1967
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna studie handlar om de handledningsböcker som hade det ämnade syftet att användas som handledningsmaterial för lärare i sexualundervisning under 1943 fram till 1967. Studien har använt sig av Wintzells handledningsbok under 1943, men också skolöverstyrelsens handledningsböcker under 1945 och 1967 som sin analytiska referens. LÄS MER
5. Från gudsfruktan till moral : Övergången mellan normalplan 1900 till undervisningsplan 1919 i förhållande till läraryrkets professionalisering
L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This study compares the curriculum for public school from 1900 with the curriculum from 1919 in Sweden. From the second half of the nineteenth century, teaching as a new profession took form. LÄS MER