Sökning: "folkskola"
Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade ordet folkskola.
11. På kvinnlig front : Lärarinneförbundets kamp för ett mer jämställt yrkesliv under 1930-talet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : This study examines the fight for equal rights by the female school teachers during the 1930s. The purpose of the study has been to analyze the strategy and arguments that the female teachers used and how they argued for the objective of equal rights. LÄS MER
12. "Visst kännes det tomt och ödsligt ibland […]“ : Småskollärarinnans självbild och aktörskap i den tidiga folkskolan
L2-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionenSammanfattning : Denna undersökning granskar det som är den tidiga folkskolans motsvarighet till dagens lågstadielärare; småskollärarinnan. Syftet är att betrakta denna som ett agerande subjekt och granska hur småskollärarinnan genom en utbredd kårtidning beskrev sig själv. LÄS MER
13. Sjuårig folkskola i riksdagsprotokoll och Svensk läraretidning : En beskrivande uppsats om utredningen bakom folkskolereformen 1936 och debatten bland lärare och politiker
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
14. Historia för Folkskolan Eller Hur man gör sina undersåtar till lojala lutheraner : En undersökning om religioner i Läsebok för folkskolan
M1-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : In the late 19th century, Sweden went through many social and political changes which resulted in the establishment of an educational system for the broader masses. The educational system was designed to put Christianity at centre, or more specifically the Lutheran faith, which was the state religion of 19th century Sweden. LÄS MER
15. Folkskolan som disciplinerande instans : En närstudie av den åländska folkskolan 1917-1947
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionenSammanfattning : The main purpose of this study is to identify the role of mass education in the shaping of national identity in Finland during the first half of the 20:th century. In addition to teaching students theoretical knowledge, education prepares them to follow certain moral values and to behave within the boundaries given by the surrounding society. LÄS MER