Sökning: "fonem-grafem-kopplingen"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet fonem-grafem-kopplingen.

  1. 1. Upprepad läsning – en effektiv metod för ökat läsflyt? : - En interventionsstudie där upprepad läsning jämförs med kontinuerlig läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Niklasson; Elisabeth Bergström; [2023]
    Nyckelord :Läsflyt; interventionsstudie; läsmotivation; upprepad läsning; kontinuerlig läsning;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts med elever i årskurs fem från två olika skolor i mellerstaSverige. Studien syftar till att undersöka hur effektiv metoden upprepad läsning egentligen ärför att öka elevers läsflyt (läshastighet och korrekthet). LÄS MER

  2. 2. Speciallärares arbete med tidiga insatser för att främja god läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Falk; Nathalie Carlström Englund; [2018]
    Nyckelord :fonem-grafem-kopplingen; fonologisk medvetenhet; läsinlärning; speciallärarrollen; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att få fördjupad förståelse av speciallärares erfarenheter av specialpedagogiskt arbete för att tidigt förebygga och möta hinder i elevers läsutveckling. Vi ville undersöka speciallärares arbete med att främja god läsutveckling i skolans tidigare år. LÄS MER