Sökning: "fonem-grafemkoppling"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet fonem-grafemkoppling.

  1. 1. Samarbete mellan lärarprofessioner för att eleverna ska nå målen : Lärandemiljö och tidiga insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Åsa Andersson; Maria Östlund Rees; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; samarbete; lärmiljö; lärandemiljö; tidiga insatser; inkludering; läs- och skrivinlärning; speciallärare; specialpedagog; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur speciallärare och lärare beskriver att de samarbetar gällande de elever som bedöms vara i svårigheter och därmed riskerar att inte nå kunskapsmålen i årskurs tre i ämnet svenska. Studien är relevant eftersom det finns behov av mer kunskap om professioners samarbete, proaktivt arbetssätt, god lärandemiljö och tidiga insatser för läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  2. 2. Hur kan en intervention utveckla elevens fonem-grafemkoppling? : En fallstudie av en elev med språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Kerstin Lann; [2016]
    Nyckelord :språkstörning; dyslexi; fonem-grafemkoppling; fonologiskt processande; avkodningssvårigheter; intervention; ojämn prestationsförmåga.;

    Sammanfattning : Syftet med min fallstudie har varit att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka om interventionen kan hjälpa en elev i årskurs 2 med språkstörning att utveckla fonem-grafemkopplingen. Genom att utgå från tidigare forskning om svårigheter för elever med språkstörning och teorier om läsinlärning utvecklades en intervention med strukturerad arbetsgång och långsamt tempo. LÄS MER

  3. 3. "Första delen är att kunna forma bokstäverna så att jag kan skriva det jag vill"-En studie kring främjande faktorer i den tidiga skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Persson; Åsa Nylind Sundin; [2016]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; hinder; kartläggning; skrivprocessen; skrivundervisning; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få förståelse av lärares syn på skrivprocessen, med tyngdpunkt på formsidan, och deras undervisning kring skrivprocessen för att främja alla olika elevers tidiga skrivutveckling. Studien har en kvalitativ ansats med fokus på att synliggöra, analysera och tematisera lärares syn på skrivprocessen och den tidiga skrivundervisningen. LÄS MER