Sökning: "fonologi arabiska"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden fonologi arabiska.

  1. 1. Det finns inget fullständigt oblandat språk* En undersökning av italienska låneord i det arabiska tungomålet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Arabiska

    Författare :Karl Bjur; [2018]
    Nyckelord :Hans; Wehr; Arabic; Phonological; Loan; Realization; Italian; Arabiska; Italienska; Fonologi; Morfologi; Lånord; Dialekt; Faryngalisering; kultur; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This is a bachelor’s degree level study, written in Swedish, which has studied the phonological changes occurring during adoption of Italian words into the Arabic language, studying loanwords observed in the dictionary A dictionary of modern written Arabic edited by J. Milton Cowan compiled by Hans Wehr. LÄS MER

  2. 2. Lexikal förmåga och användning hos arabisk-svenska barn med och utan språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Frida Petersen; Mohamed Wail Yassin; [2012]
    Nyckelord :lexikal organisation; flerspråkighet; språkstörning; associationstest; arabiska; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : De senaste decennierna har invandringen till Sverige ökat och många av remisserna till logopedmottagningar idag gäller flerspråkiga barn med misstänkt språkstörning. Forskning har från början varit inriktad på grammatik och fonologi, medan lexikon länge var ett försummat område. LÄS MER

  3. 3. Ordförråd på modersmål hos barn i förskoleklass i Sverige : en jämförelse mellan tvåspråkiga och enspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Sabina Alkass Yousef; Hanna Bergström; [2011]
    Nyckelord :Simultan tvåspråkighet; ordförråd; fonologiskt ordflöde;

    Sammanfattning : I samhället kommer vi ofta i kontakt med tvåspråkighet, så även på logopedmottagningar runt om i landet. Det kan vara svårt att genomföra språkbedömningar på barn med flera modersmål eller annat modersmål än svenska. LÄS MER

  4. 4. Fonologi och rättskrivning hos flerspråkiga barn i årskurs två

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Louise Bengtsson; Pia Sjölund; [2010]
    Nyckelord :Språktypologi; fonologi; nonsensord; rättskrivning; flerspråkighet;

    Sammanfattning : För att kunna läsa och skriva behöver barn både kunna diskriminera mellan olika fonem och sätta ihop dessa till en helhet i enlighet med målspråkets regler. Då olika språk har olika språktypologier var det ena syftet att jämföra hur fonologisk produktion och skrivning av svenska språket kunde skilja sig hos barn i årskurs två med arabiska och somaliska som modersmål med en svensk kontrollgrupp som hade svenska som modersmål. LÄS MER