Sökning: "fonologisk analys"
Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade orden fonologisk analys.
21. Bildande bokstavssånger : nya bokstavssånger med fokus på bokstavsljud, språkutveckling och fonologisk medvetenhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I detta arbete beskrivs ett projekt som syftade till att skapa bokstavssånger som ökar elevernas kunskap om bokstavsljuden och bidrar till språkutveckling samt fonologisk medvetenhet, vilket i sin tur kan stödja läs- och skrivinlärningen. Sångerna ska också vara roliga, meningsfulla och inbjuda till delaktighet. LÄS MER
22. Tidigt ordförråd och formigenkänningsförmåga kan förutsäga språklig förmåga i 6 - 7 årsåldern
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka om receptivt och produktivt ordförråd respektive förmågan att känna igen objekts form vid 20 och 24 månaders ålder kunde predicera språkliga förmågor i 6 - 7 årsåldern. De tidiga måtten på ordförråd och formigenkänning samlades in i Borgström, Torkildsen och Lindgren (2015), vilken föreliggande studie är en uppföljning på. LÄS MER
23. Läsutveckling hos andraspråkselever : Betydelsefulla faktorer för lärande
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Att kunna läsa är avgörande för att bli en aktiv samhällsmedborgare. Enligt PISA-undersökningen från 2009 når var femte elev inte upp till kraven i läsförståelse och denna andel är ännu högre för elever med annat modersmål än svenska. LÄS MER
24. Strukturerad lästräning. Betydelsen av den strukturerade läsmetoden "upprepad läsning" för läsförståelse jämfört med sedvanlig undervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att hos barn med läs- och skrivsvårigheter undersöka användbarheten av den strukturerade läsmetoden, ”upprepad läsning” samt på vilka sätt denna metod under en begränsad tidsperiod med träningstillfällen flera gånger i veckan kan ge ett annat resultat än den ordinära undervisningen som barnen med läs- och skrivsvårigheter erhåller i sitt klassrum av klasslärare eller annan personal. Teori: Genomgång av tidigare forskning talar för, att en strukturerad lästräning med en tydlig koppling mellan ljud och bild samt läsning med fokus på en för läsaren meningsfull text, bör ge positiva effekter hos barn med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER
25. Språkstödjande arbetssätt och elevers egen läs-och skrivupplevelse i en Montessoriklass
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Hanzén, Yvonne (2014). Språkstödjande arbetssätt och elevers egen läs-och skrivupplevelse i en Montessoriklass (Language Supportive practices and students' own reading and writing experience in a Montessori Class). Speciallärarprogrammet, Språk-, skriv- och läsutveckling, Skolutveckling och ledarskap. LÄS MER