Sökning: "fonologisk bearbetning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden fonologisk bearbetning.

  1. 1. Motivation, motstånd och möjligheter inom tidig skrivutveckling : En litteraturstudie om hur skrivutvecklingen för elever i allmänna skrivsvårigheter kan främjas genom fonologisk medvetenhet och strukturerad skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Agnell; Martina Shabo; [2023]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; allmänna skrivsvårigheter; fonologisk medvetenhet; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Litteraturstudien undersöker hur allmänna skrivsvårigheter relaterar till utvecklingen av fonologisk medvetenhet hos elever i grundskolans yngre åldrar. Litteraturstudien lyfter fram hur lärare kan strukturera sin undervisning för att främja den tidiga skrivutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Fonologisk medvetenhet och dess betydelse för elevers läsinlärning i yngre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Michaela Mellberg; Sara Svensson; [2020]
    Nyckelord :fonologi; fonologisk medvetenhet; ljudningsmetoden; läsförståelse; läsinlärning och språkinlärning;

    Sammanfattning : I mätningar som genomförts har svenska elevers läsförmåga de senaste åren visat sig minska (PISA, 2018). Därför har vi i vår studie granskat påverkansfaktorer på elevers läsförmåga. Det råder skilda meningar om hur undervisning inom läsinlärning bäst bedrivs därav har forskning kritiskt granskats i denna litteraturstudie. LÄS MER

  3. 3. Kognitiva förmågor som förklarar utveckling av läsförståelse från första till andra klass

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Moa Claar; Lina Larsson; [2015]
    Nyckelord :reading comprehension; phonological awareness; word decoding; RAN; children from first to second grade; läsförståelse; fonologisk medvetenhet; ordavkodning; RAN; barn från första till andra klass;

    Sammanfattning : Bokstavskunskap, ordavkodningsförmåga och fonologisk medvetenhet inklusive RAN (rapid automatized naming, benämningshastighet) har i tidigare studier visats vara prediktorer för den tidiga läsförmågan. Syftet med föreliggande studie var att kartlägga vilka kognitiva förmågor som kunde predicera utveckling av läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Att ta reda på hur barn tänker : Minnesspanntest för att undersöka utveckling av inre tal

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap

    Författare :Linnea Wahlberg; [2011]
    Nyckelord :inre tal; barn; minnesspanntest; metod;

    Sammanfattning : Inre tal är ett sätt att tänka som innebär tänkande i form av ord, det vill säga fonologiskt, i arbetsminnet. Forskning har visat att detta tänkande utvecklas i ungefär 7-årsåldern och att barn innan dess tänker i visuell form. LÄS MER

  5. 5. Read my lips : Visuell talavläsning och buller

    Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap

    Författare :Johan Holgersson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Två olika bullertypers effekt på visuell talavläsning undersöktes på 23 normalhörande (de bästa av 147 i ett förtest). Uppgiften var att visuellt avläsa vanliga svenska ord i tre ljudförhållanden: tystnad, brus och talbuller. Talbuller gav signifikant lägre avläseprestation än tystnad och brus. LÄS MER