Sökning: "fonologisk medvetenhet och meningsfulla sammanhang."

Hittade 2 uppsatser innehållade orden fonologisk medvetenhet och meningsfulla sammanhang..

  1. 1. Läsinlärningsmetoder i litteraturen : En analys av två kursböcker som förekommer på fler än ett lärosäte, med fokus på läsinlärningsmetoderna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fatemeh Taj; [2018]
    Nyckelord :Den syntetiska läsinlärningsmetoden; den analytiska läsinlärningsmetoden; alfabetisk läsning; helordläsning; fonologisk medvetenhet och meningsfulla sammanhang.;

    Sammanfattning : Det har diskuterats om vilken den effektivaste läsinlärningsmetoden - den syntetiska eller analytiska - är. Debatten har pågått i många länder i världen, och Sverige är ett av dem. Uppsatsen undersöker med fokus på läsinlärningsmetoderna tre kursböcker som återkommer på fler än ett lärosäte. LÄS MER

  2. 2. Fonologisk medvetenhet i förskoleklass : 8 pedagogers tankar om undervisning i fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Erik Sääw; Linda Bogren; [2014]
    Nyckelord :Fonologi; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Uppsatsidén har väckts genom att vi under vår utbildning läst kurserna Barnet i matematikens och skriftspråkets värld och Barns skriftspråksutveckling 1. I dessa kurser har den fonologiska medvetenheten och dess koppling till läs- och skrivinlärning diskuterats. LÄS MER