Sökning: "fonologisk språkstörning"
Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden fonologisk språkstörning.
6. Intensiv behandling för två förskolebarn med fonologiska svårigheter
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : Children with phonological disorder are at risk of developing reading and writing impairments. Phonological difficulties may also influence a child’s social interaction and it is for this reason that effective treatment of phonological disorder is important. One factor that may influence treatment efficacy, is treatment intensity. LÄS MER
7. Utvärdering av föräldrautförd logopedhandledd intervention för barn med fonologisk språkstörning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Föreliggande single-subject studie undersökte en individanpassad föräldrautförd intervention av målfonemen /f/ och /s/ för fem barn i åldern 4:0-4:6 år med diagnosen fonologisk språkstörning. Interventionen utfördes av barnens föräldrar i hemmet och logopedhandledning erhölls var tredje vecka. LÄS MER
8. Ordflöde och läsförmåga hos studenter med och utan dyslexi : En undersökning av FAS, djurflöde och verbflöde
Master-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund och syfte. Ordflödestest undersöker en persons förmåga att generera så många ord som möjligt under en minut. Orden kan börja på en viss bokstav eller tillhöra en särskild kategori. FAS är ett vanligt ordflödestest där orden som ska genereras börjar på bokstäverna F, A och S. LÄS MER
9. Fonologisk intervention baserad på en icke-linjär fonologisk analys : En multipel fallstudie
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : Children with phonological problems often come in contact with a speech and language pathologist for intervention. The intervention can be based on different theoretical frameworks, whereof non-linear phonology is one. The present study was carried out as a multiple single-case study with three participants aged 4;3-4;4 years. LÄS MER
10. Hur kan en intervention utveckla elevens fonem-grafemkoppling? : En fallstudie av en elev med språkstörning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med min fallstudie har varit att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka om interventionen kan hjälpa en elev i årskurs 2 med språkstörning att utveckla fonem-grafemkopplingen. Genom att utgå från tidigare forskning om svårigheter för elever med språkstörning och teorier om läsinlärning utvecklades en intervention med strukturerad arbetsgång och långsamt tempo. LÄS MER