Sökning: "fonologiskt korttidsminne"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden fonologiskt korttidsminne.
1. Ordavkodning i senare skolår; effekter av fonologisk bearbetningsförmåga, snabb benämning, ordflöde, ordförråd och arbetsminne
Magister-uppsats, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning om avkodningsförmåga i relation till olika språkliga och kognitiva förmågor har i huvudsak fokuserat på avkodning i tidiga skolår och genomförts i en engelskspråkig kontext. Vi känner inte till några studier som undersökt sambanden mellan fonologisk bearbetningsförmåga, snabb benämning, ordflöde, ordförråd, arbetsminne och ordavkodning i senare skolår i en transparent ortografi som svenska. LÄS MER
2. - Om någon inte är modig… - … så är han kass. Förskolebarns och skolbarns förmåga att mobilisera adjektivantonymer
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte För att pröva en teori om lexikal semantisk organisation studerades barns förmåga till mobilisering av motsatsord (antonymer). Denna förmåga relaterades till fonologiskt korttidsminne, språkförståelse och grammatisk produktion. Syftet var också att undersöka etableringsordningen för motsatsord samt betydelsen av ledtrådar. LÄS MER
3. Språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt till måttlig sensorineural hörselnedsättning - en jämförelsestudie
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att studera språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt till måttlig sensorineural hörselnedsättning. Åtta barn med lätt till måttlig hörselnedsättning testades i hörförståelse, grammatisk förståelse, receptivt ordförråd, fonologiskt korttidsminne, ordmobilisering, förståelse och uttryck av semantiska relationer, läsförståelse, förståelse av lästa ord och avkodning av ord och nonord. LÄS MER
4. - Om en person inte är gammal… - … så är han inte så himla ruskig i ansiktet! En studie av förskolebarns förmåga att mobilisera motsatsord
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : För att undersöka barns fulla förståelse av ords betydelser är det nödvändigt att undersöka förståelse av ord i relation till andra ord. Antonymi, motsatsrelationen, är en av de semantiska relationer som barnet tillägnar sig tidigast i språkutvecklingen. LÄS MER
5. Arbetsminne och lexikal förmåga hos fyraåringar med typisk språkutveckling
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Flera undersökningar har visat att det finns ett samband mellan arbetsminne och lexikal fo1måga hos barn. En del forskare menar att språkstörning kan vara relaterad till en brist i arbetsminnets fonologiska loop, det fonologiska korttidsminnet. LÄS MER