Sökning: "fonologiskt korttidsminne"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden fonologiskt korttidsminne.

  1. 1. Ordavkodning i senare skolår; effekter av fonologisk bearbetningsförmåga, snabb benämning, ordflöde, ordförråd och arbetsminne

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Frida Lundagårds; Julia Vestin; [2017]
    Nyckelord :Ordavkodning; senare skolår; fonologisk bearbetningsförmåga; fonologisk medvetenhet; fonologiskt korttidsminne; snabb benämning; ordflöde; ordförråd; arbetsminne;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning om avkodningsförmåga i relation till olika språkliga och kognitiva förmågor har i huvudsak fokuserat på avkodning i tidiga skolår och genomförts i en engelskspråkig kontext. Vi känner inte till några studier som undersökt sambanden mellan fonologisk bearbetningsförmåga, snabb benämning, ordflöde, ordförråd, arbetsminne och ordavkodning i senare skolår i en transparent ortografi som svenska. LÄS MER

  2. 2. - Om någon inte är modig… - … så är han kass. Förskolebarns och skolbarns förmåga att mobilisera adjektivantonymer

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sandra Malmborg; Ida Nordsjö; [2017]
    Nyckelord :Antonymi; adjektiv; lexikal semantisk utveckling; logopedi; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte För att pröva en teori om lexikal semantisk organisation studerades barns förmåga till mobilisering av motsatsord (antonymer). Denna förmåga relaterades till fonologiskt korttidsminne, språkförståelse och grammatisk produktion. Syftet var också att undersöka etableringsordningen för motsatsord samt betydelsen av ledtrådar. LÄS MER

  3. 3. Språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt till måttlig sensorineural hörselnedsättning - en jämförelsestudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Signe Hedvall; Vera Jarnskog; [2015-07-09]
    Nyckelord :hörselnedsättning; lätt; måttlig; språkliga förmågor; läsförståelse; hearing impairment; mild; moderate; language abilities; reading comprehension;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att studera språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt till måttlig sensorineural hörselnedsättning. Åtta barn med lätt till måttlig hörselnedsättning testades i hörförståelse, grammatisk förståelse, receptivt ordförråd, fonologiskt korttidsminne, ordmobilisering, förståelse och uttryck av semantiska relationer, läsförståelse, förståelse av lästa ord och avkodning av ord och nonord. LÄS MER

  4. 4. - Om en person inte är gammal… - … så är han inte så himla ruskig i ansiktet! En studie av förskolebarns förmåga att mobilisera motsatsord

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Siri De Geer; Cristina Gunnarsdottir; [2013]
    Nyckelord :lexikal utveckling; semantisk dimension; antonymi; adjektiv; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : För att undersöka barns fulla förståelse av ords betydelser är det nödvändigt att undersöka förståelse av ord i relation till andra ord. Antonymi, motsatsrelationen, är en av de semantiska relationer som barnet tillägnar sig tidigast i språkutvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Arbetsminne och lexikal förmåga hos fyraåringar med typisk språkutveckling

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Selma Larsson; Emma Linder; [2009]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Flera undersökningar har visat att det finns ett samband mellan arbetsminne och lexikal fo1måga hos barn. En del forskare menar att språkstörning kan vara relaterad till en brist i arbetsminnets fonologiska loop, det fonologiska korttidsminnet. LÄS MER