Sökning: "fonologiskt medveten"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden fonologiskt medveten.

  1. 1. Behöver elever vara fonologiskt medvetna för att lära sig att läsa? : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lovisa Gelin; [2020]
    Nyckelord :phonological awareness; reading instruction; grade 1; Läsinlärning; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivinlärning; läsa och skriva; läsoch skrivundervisning; årskurs 1;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att undersöka vilka uppfattningar lärare i årskurs 1 har om läsinlärning i relation till fonologisk medvetenhet. Studiens utgångspunkt placeras i det sociokulturella perspektivet och har en fenomenografisk metodansats som baseras på halvstrukturerade intervjuer som kommer att genomföras med fem verksamma lärare. LÄS MER

  2. 2. Kartläggning "Hitta språket" Vad händer sedan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Bergqvist; Malin Reuterhäll; [2020]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; förskoleklass; kartläggning; specialpedagogiska insatser; tidiga insatser;

    Sammanfattning : AbstractBergqvist, Jenny och Reuterhäll, Malin, (2020). Kartläggning ”Hitta språket”. Vad händer sen? Speciallärarprogrammet, språk-, läs- och skrivutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Läsinlärning i förskoleklass : En studie med fokus på läsinlärningsfrämjande arbete i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emelie Lindahl-Sund; Sara Svensson; [2012]
    Nyckelord :Läsinlärning; läsinlärningsfrämjande arbete; läsutveckling; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga på vilket sätt lärare i förskoleklass anser att det är betydelsefullt att ha kunskap om läsinlärning i deras verksamhet, samt hur lärare arbetar för att främja elevers läsinlärning. Dessutom är syftet med denna studie att undersöka vilka kunskaper och förmågor som lärare anser är betydelsefulla att elever besitter från förskoleklassen inför kommande läsinlärning i årskurs 1. LÄS MER

  4. 4. Fonologiskt och semantiskt minne av bilder och ord ? en dyslexistudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Kognitionsvetenskap

    Författare :Anna Tebelius; [2003]
    Nyckelord :Dyslexi; Läsa; Skriva; Psychopedagogy; Pedagogisk psykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra semantiskt och fonologiskt minne i korsmodala betingelser av ord och bild. Studien syftar också till att ta reda på hur stor faciliteringseffekt bilder har jämfört med ord, för dyslektiker. LÄS MER